Weekend pe Valea Prahovei, concluzii

Weekend pe Valea Prahovei – misiune imposibila sau nu?
Citeam azi dimineata amuzata spusele mele candva la adresa destinatiilor de pe Valea Prahovei – o zona abandonata de autoritati, cu potential fantastic si complet ignorata, in oarecare masura din indolenta, in mare parte din rea vointa, cu oameni supravietuitori care incearca sa dea forme de viata unor locuri numite candva `Perla Prahovei`…

Vorbim de locuri curtate si iubite de regi, personalitati politice si artisti renumiti pe care ii intalnim de multe ori doar in notitele neprelucrate ale istoriei, oameni care au construit palate, au ridicat muzee si lacasuri de cultura ori au devenit investitori si furnizori de lemn, sticla, hartie, bere si vinuri renumite pentru o intreaga industrie a Romaniei si nu doar. Dar de a carei istorie nu prea suntem vrednici.

In urma provocarii lansate de organizatorii #CalatorPeValeaPrahovei, am raspuns si m-am oferit cobai experimentului ‘Ce poti face intr-un weekend pe Valea Prahovei’.
Nu eram foarte convinsa cum anume voi ajunge sa ma simt bine in aceasta zona distrusa, mai ales ca centrul nostru de comanda se afla in Cumpatu, cartierul uitat de lume al Sinaii aflata si ea intr-un santier al drumurilor pentru innoirea bordurilor, largirea statiilor de autobuz si inlocuirea pavajului de piatra cu asfalt.

sinaia_01

Mergand insa pe principiul ‚vazut si testat’, m-am lasat purtata de valul blogosferei invitate si am inceput sa bifez activitatile propuse. Apropo de blogosfera, multam frumos lui Florin si Sorin pentru contributia lor la poze 🙂

Asa am ajuns sa ma bucur de atmosfera muzicala si autentic romaneasca intalnita in casa marelui Enescu, aflata in cartierul Cumpatu (daca n-ati vizitat conacul, e MUSAI!), atmosfera care te transporta instant in timp, savurand simplitatea geniului si placerea data cu picatura in tot – in arta, in muzica, in natura din jur, in traiul fara zgomot.

sinaia_02

sinaia_03

Am vazut Cazinoul, foarte frumos si atent renovat, o bijuterie coplesitoare ale carui saloane cu oglinzi te poarta intr-o lume a printeselor si serilor de bal.

sinaia_13

sinaia_11

Expozitia de trenulete in miniatura o gasesti traversand peronul garii Sinaia, cu o intrare fada, unde te intampina domnul Victor responsabil cu eliberarea biletelor; un om gentil care nu se limiteaza sa-ti taie biletul, ci te insoteste pas cu pas, povestindu-ti cu o incantare maxima despre viata lumii liliputane, cu o minutiozitate demna de mana celui care a contruit aceasta urbe miniaturala.

sinaia_15

sinaia_18

Ni s-a spus in treacat despre sansa de a gasi si un muzeu al orasului Sinaia. Decisi sa aflam ce e cu el, am razbit prin gropi, am ajuns la primarie, am intrebat si ni s-a raspuns: exista o cladire cu acest obiectiv, a existat chiar si un moment al deschiderii lui cu eveniment, sarbatorire, taiere de panglica, plus inchiderea lui a doua zi.

sinaia_06

Picioarele scurtate de mers ni le-am odihnit la hotelul Cumpatu, care ne-a gazduit pe perioada intregului weekend, un loc unde am cunoscut oameni ce stiu sa zambeasca si sa glumeasca. Parol! Unul dintre ospatari mi-a fost asa drag cand l-am vazut mofluz de refuzul meu, incat am acceptat sa beau si al doilea paharel de afinata. Am calculat ca am doar liftul de luat pana la camera… 😛 Pentru cine este interesat, stati pe’aproape, revin saptamana asta cu o scurta recenzie.

hotel_01

Am testat, circumspecta, sa vad ce inseamna un traseu offroad spre Creasta Baiului.

offroad_01

Am avut un pranz traditional la stana unde am mancat cea mai grozava urda si deloc cunoscutul de mine bulz; am vazut ce inseamna viata de cioban si cat de teribil de greu poate fi orice confort – apa incalzita, foc la vatra, mancare preparata.

stanaZamora_01

Mi-am testat ultimele zvacniri de forta si am facut catarari prin copaci, tiroliana, traseu militar, tir cu arcul si pusca de paintball intr-un parc de aventuri.

adventure_01

M-am bucurat de vizitarea unui castel senzational pastrat, Castelul Cantacuzino, construit de o mare familie careia ii datoram multe istoric si cultural, preluat de comunisti si transformat in sanatoriu, retrocedat apoi si vandut. Astazi castelul si-a intrat in drepturi iar in momentul de fata este deschis atat turistilor, cat si clientilor pentru petreceri private. Este o capodopera, din nou, daca nu l-ati vizitat, e musai sa o faceti!

cantacuzino_01

Am degustat vinuri spumante si am gustat povesti minunat relatate de o doamna pasionata si tare calda, o adevarata translatoare a termenilor tehnici in informatii incantatoare perceptibile si de noi, muritorii amatori. Vorbesc de cramele Halewood, existente inca din 1892 sub numele primului proprietar Rhein, crame ce au fost si au continuat sa fie furnizorul casei Regale pana in timpurile noastre. Suculent, ca sa zic asa 🙂

halewood_01

Am facut si o drumetie usoara, de pantofari, pe Valea Spumoasa a Bustenilor. Am aflat istoria fabricii de hartie, a fabricii de bere, a cherestelei de pe versanti… Culmea e ca natura inca mai ramane demna si darnica noua, oamenilor. Habar n-am cat ne va mai suporta… Atat freamat, atata placere a vietii, la doar cativa pasi de distrugerea umana!

cascada_spumoasa_01

Am ramas absolut surprinsa sa vad cate lucruri incantatoare si antrenante poti face in doar 2-3 zile de weekend. Nu le-as inghesui pe toate, in nici un caz, dar fara indoiala sunt de notat si de recomandat pentru iesirile pe Valea Prahovei. E bine de stiut ca in afara de vizita Pelesului, muzeul Manastirii si plimbarea cu telecabina, continua sa apara o gramada de multe alte activitati.

Asa ca, inainte de a ma lansa cu posturi specifice fiecarui loc amintit aici, am sa concluzionez experienta mea pe Valea Prahovei astfel:
– Potential avem.
– Oameni fantastici avem.
– Turisti avem.
– Habar s’avem.
– Bun simt s’avem.
– Autoritati capabile n’avem…

M-am relaxat in compania unor oameni determinati care stiu ce vor si se zbat sa urneasca lucruri, a unor oameni care iubesc ceea ce fac si nu-si privesc activitatea ca pe un calvar ci dimpotriva, si-o impodobesc cu toata stiinta de care poate dispune fiecare, m-am lasat incantata de tineri maturi care isi traseaza singuri alte perspective decat mineritul sau taiatul lemnelor.
V-am mai spus ca ma consider baftoasa sa fiu inconjurata de asemenea oameni? 🙂

Multumiri celor care au facut posibil acest experiment in calitate de #CalatorPeValeaPrahovei, organizat de TurismMarket si sustinut de Hotel Cumpatu, Escapade Adventure Park Zamora, Cramele Halewood, Produse Traditionale Zamora.