Portile de Fier, Drobeta-Turnu Severin, Craiova

Continuand circuitul facut cu un Citroen C4 Sedan si inceput de la Petrosani, trecand prin Targu Jiu si Valea Cernei, am ajuns in cele din urma si la intretaierea dintre DN 67D si E70, spre Orsova si Portile de Fier.

Portile de Fier
Atentie aici, caci vei pierde cel putin 1/2 ora in plus fata de ce te-ai astepta pe toata bucata dintre Toplet – Orsova – Drobeta Turnu-Severin. Stare de fapt descrisa in mai 2008.

Drum in lucru la Barza, E70 Dunarea dupa Orsova Dunarea dupa Orsova

Cand dai cu ochii de Dunare ai impresia ca ai ajuns la mare. Iarasi insa atentie la drum, caci succesiunea de viaducte dintre Orsova si Drobeta cere concentrare. Drumul este prost pe aceasta portiune, cu multe stopuri, insa ceea ce vezi in dreapta compenseaza din plin.

Dunarea dupa Orsova E70, langa Portile de Fier Dunarea la Portile de Fier
Toata zona Portilor de Fier este incarcata de istorie. Datorita rolului strategic al Defileului Dunarii, in toata zona Banatului au fost construite de-a lungul secolelor cetati cu rol de aparare si de control al traficului naval, unde se percepeau taxe de trecere.

Tunel, zona Portilor de Fier Langa centrala Portile de Fier Spre Drobeta-Turnu Severin
Au existat aici cetatile Pojejena, Trikule, Ladislau, cetatea Orsova si mai ales cetatea Ada Kaleh, devenita una din principalele victime ale contructiei barajului Portile de Fier. Ruinele unora dintre ele se pot vizita.

Un cuvant despre cetatea disparuta, Ada Kaleh (linkul este detaliat). Ridicata cateva secole mai tarziu decat cetatea Orsova (1691-1737), Ada Kaleh a fost practic o enclava turceasca cu alei intortocheate si moschee. Si, desi aici minoritatea turca era majoritara, in acest port liber, binecunoscut printre contrabandisti, mai traiau si alte grupuri etnice. Dupa evacuarea insulei, locuitorii ei au emigrat in Turcia, doar o mica parte retragandu-se in Dobrogea. Astazi se intalnesc in zona comunitati romane, sarbe, croate, cehe, rrome. Mai putini germani si maghiari, plecati dupa anii 1990.

Dunarea dupa Portile de Fier Dunarea la Portile de Fier Dunarea la Portile de Fier
Clima in zona are influente mediteraneene, astfel ca aici vei gasi multe specii unicat in Romania. Si mai ales vipera cu corn (!), rasul, salamandra, tritonul, barza neagra si cormoranul. Daca ai timp si loc unde sa te cazezi, musai de vazut cetatile medievale si siturile arheologice ramase. Istoria de aici e mai plina decat ai crede… Eu dau linkul sitului oficial al Parcului National Portile de Fier, e cam facut cu picioarele, dar ce iti descrie acolo face tot timpul.

E70, langa Drobeta-Turnu Severin E70, langa Drobeta-Turnu Severin E70, langa Drobeta-Turnu Severin
Frumusetea continua si pe mare parte a drumului spre Craiova, insa nu prea mai apuci sa te bucuri de ea din cauza sirurilor interminabile de TIR-uri, camioane rebegite, Dacii antebelice si carute care merg pe mijlocul drumului. Din fericire benzile sunt dublate la urcarea pe dealuri, iar cu suficienta rabdare poti ajunge in siguranta la Craiova. De acolo la Pitesti mai e putin, in conditii similare. Atentie insa la combinatul de la Isalnita, unde poluarea ia forma de nori galbeni de praf…

Combinatul de la Isalnita, poluare Intrarea in Slatina Drumul Slatina-Pitesti
Daca te gandesti sa faci acest circuit (Petrosani, Targu Jiu, Valea Cernei, Herculane, Drobeta-Turnu Severin, Craiova, Pitesti, Bucuresti), planifica-ti o zi intreaga, caci doar sofatul dureaza 6-8 ore, in functie de viteza. Si cum pe Valea Cernei sau la Portile de Fier merita sa poposesti macar cateva ore, iata cum ai ce face o zi intreaga…

Citeste si:

3 Responses to Portile de Fier, Drobeta-Turnu Severin, Craiova

  1. Pingback: Valea Cernei - Valea Nerei - Mehedinti in Jurnal de Romania » Artistu’ zice ca…

  2. Pingback: Artistu zice… » Valea Cernei - Valea Nerei - Mehedinti in Jurnal de Romania

  3. Intre timp, de cand a fost srsi articolul si pana acum, combinatul de la Isalnita… a disparut de tot, nu mai e nimic acolo!

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close