Oslo. Atractii, transport, obiective turistice, imagini

Am poposit in Olso in cadrul aventurii noastre cu Opel Corsa prin Scandinavia. Primul soc a fost reteaua de tuneluri de autostrada care traverseaza orasul, datorita careia am ajuns in doar 10 minute fix in centru, dar care pe un neavizat il poate zapaci – fara GPS-ul de pe Nokia N8-ul luat cu noi am fi fost complet pierduti in spatiu.



Al doilea soc a fost atmosfera relaxata a orasului, caci ne asteptam la ceva mai rece, gen Stockholm, insa am primit ceva mult mai cald si mai primitor – poate ajutati si de soarele care isi facea in sfarsit de cap.

Am profitat de cele cateva ore petrecute in centru pentru a da o roata principalelor atractii turistice, insa sincer vorbind aici e de revenit pentru cel putin cateva zile, pentru a-l descoperi pe indelete. Iata ce trebuie sa stii, pe scurt, despre Oslo.

Parcare si transport in comun in Oslo

In Olso e bine sa iti parchezi masina mai departe de centru si sa te plimbi la pas sau sa folosesti reteaua de transport in comun, caci parcarile centrale nu doar ca sunt extrem de scumpe (intre 14 si 60 coroane norvegiene pe ora, circa 1.8-6 euro!), dar sunt si aglomerate in timpul saptamanii. Un ticket adult te costa 27 de coroane si e valabil pe toate mijloacele de transport in comun timp de 1 ora, dar pentru o zi poti lua un pass de 24 de ore, care costa 70 de coroane (9 euro).

Cazare in Oslo

Cazarea in Oslo incepe de pe la 100 de euro (in hotelurile salubre), iar campingurile din jurul orasului nu sunt simtitor mai ieftine, cabanutele avand preturi similare. E bine de stiut ca Oslo nu este un oras ieftin, ci dimpotriva. Asteptati-va ca la hotelurile de tip ‘ieftin’ sa vi se ceara sa platiti in plus pentru cearceafuri, prosoape si menaj. Daca va cazati central, trebuie tinut minte ca parcarile se platesc in plus fata de costul cazarii, la mai toate hotelurile.

Oslo, atractii si obiective turistice

‘Dioceza’ Oslo este unul din cele mai vechi si mai importante orase ale Norvegiei, fondat prin 1049 en de catre regele Harald Sigurdsson, zis Hardrada. Odata cu aparitia asezarii a fost ridicata si fortareata Akershus, pe care o gasim si astazi mititica, cuminte si tacuta, in portul Oslo.

Merita sa urci pana la fortareata si sa te plimbi agale pe aleile sale, sau chiar sa admiri portul si orasul direct de pe ziduri – in soarele oblic al Nordului iti poti da seama cat de mult au trebuit sa sape in stanca acesti oameni pentru a-si ridica fortaretele, poate neimpresionante daca le raportam la Europa, dar de un farmec aparte, simplu si direct ca si norvegienii.

Pe langa zona veche a orasului care nu-ti va rapi mai mult de 2 ore, mai pot fi vazute portul turistic Oslo – foarte viu si placut, cu cei mai maidanezi albatrosi (sau pescarusi?) vazuti de noi, care vin pana la cativa centimetri de tine si te privesc gales ca sa le dai de mancare, Castelul si Fortareata Akershus – momentan aflate in renovare, si Centrul Nobel pentru Pace, toate acestea aflate fix in port, iar undeva in vestul orasului, Holocaust Center si The Viking Ship Museum. Tot in jurul portului se afla si cateva centre comerciale majore, unde poti face shopping la greu, la preturi norvegiene.

Merita insa musai o oprire la una dintre terasele din port, caci aici poti admira pe indelete forfota de vase turistice de toate marimile care vin si pleaca, sau chiar sa te pui pe unul dintre aceste vase pentru un tur ghidat al orasului. Daca ai mai mult timp, poti sa te plimbi si prin cartierele de langa centru, caci sunt curate si linistite, pline de verdeata si de copii imbujorati de prea multa alergatura fara griji.

Poate ca nu este un oras la fel de spectaculos ca altele din Europa, insa ce pierde prin spectaculozitate Olso castiga prin atmosfera – chiar intelegi de ce norvegienii sunt printre cei mai fericiti oameni din lume!

Oslo, scurta istorie

De-a lungul secolelor, Oslo a fost distrus in cateva randuri de incendii, astfel ca regele aflat atunci la putere – Christian IV al Danemarcei si Norvegiei – a cerut construirea unui loc nou in apropierea fortaretei Akershus, denumind-o dupa numele sau, Christiania, astfel dobandind in sfarsit si importanta comerciala si chiar culturala.

Din pacate, cativa ani mai tarziu a izbucnit in 1654 ‘ciuma neagra’, devastand din nou asezarea. Dupa dizolvarea uniunii celor 2 state – Norvegia si Danemarca, Christiania a devenit din nou capitala reala a Norvegiei. Dezvoltarea orasului a fost destul de inceata in primele sute de ani. In jurul orasului au luat fiinta suburbii unde locuiau cetateni cu un statut mai discutabil, asa, de periferie de oras – un fel de patura saracacioasa marginalizata.

Treptat,spre secolul 18, economia orasului a fost saltata datorita industriei de comert si constructii navale, devenind un port comercial puternic. Au inceput sa fie ridicate case si multe alte constructii importante pentru acea vreme, unele ramanand pana in zilele noastre ca atractii turistice.

In 1925 orasul si-a reluat vechiul sau nume, Oslo, iar treptat, cu precadere dupa al doilea razboi mondial, s-a stabilizat si s-a transformat intr-un important centrul comercial, cultural, economic si politic reprezentativ pentru Norvegia.

Desi estul Norvegiei este strabatut de o sumedenie de rauri, niciunul dintre acestea nu trece prin Oslo. In schimb, orasul are propiile sale rauri – Akerselva si Alna. Orasul este inconjurat de munti si paduri, iar fiordul este marginit de 40 de insulite.

Originea numelui deriva, din cate se pare, din expresia ‘Vechiul Nord’ – insa in continuare explicatia este incerta. Cel mai probabil este preluat dupa denumirea vreunei asezari mai vechi, printre primele stabilimente din zona Bjorvika.

Corsa North Cape Adventure este o expeditie de 11.000 de kilometri cu un Opel Corsa EcoFlex 1.3 95CP, de la Bucuresti la Capul Nord si inapoi, sprijinita de Opel Romania. Am fost ghidati pana aici de GPS-ul de pe Nokia N8, pus la dispozitie de Nokia Romania, smartphone cu care am si facut o buna parte din poze si filmele video. Am fost asigurati de Asiguratorii, ca sa avem o calatorie linistita. Care continua! 🙂

Citeste si:

One Response to Oslo. Atractii, transport, obiective turistice, imagini

  1. Pingback: Copenhaga: cazare, atractii, obiective turistice

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close