Obligativitatea anvelopelor de iarnă în Europa

România nu este nici pe departe singura țară din Uniunea Europeană care are reglementări stricte cu privire la anvelopele de iarnă. Planificarea unei călătorii pe timp de iarnă în statele Uniunii Europene trebuie să țină cont de legislațiile rutiere care diferă de la țară la țară, iar uneori, cum este cazul Italiei, de la regiune la regiune.

Majoritatea statelor nordice, cu excepția notabilă a Danemarcei, impun dotarea autoturismului cu astfel de cauciucuri, la fel și Austria, o destinație populară de vacanță pentru români. Perioada obligativității circulației cu anvelope de iarnă diferă, cu mențiunea că aceasta acoperă în majoritatea cazurilor lunile noiembrie – martie.

În plus, este recomandat ca în cazul unei călătorii cu mașina prin mai multe state în anotimpul rece să vă dotați automobilul cu lanțuri pentru zăpadă – câte o pereche pentru fiecare punte motoare. Pentru a fi conforme cu legislația europeană din domeniu (vezi Directiva 92/23/CE, din 31 martie 1992) , cauciucurile de iarnă sau cele all season trebuie să fie inscripționate cu literele M (mud) și S (snow).

Alte informatii privind obligativitatea anvelopelor de iarna in Europa, per tara:
Austria – Obligatorii între 1 noiembrie și 15 aprilie.
Belgia – Nu sunt obligatorii.
Bulgaria – Sunt recomandate.
Lanțurile pot deveni obligatorii în funcție de condițiile de pe drum.
Cipru – Nu sunt obligatorii.
Cehia – Obligatorii între 1 noiembrie și 31 martie.
Pot fi înlocuite cu lanțuri de zăpadă.
Danemarca – Nu sunt obligatorii.
Estonia – Obligatorii între 1 decembrie și 1 martie.
Datele pot varia în funcție de condițiile de pe drum.
Finlanda – Obligatorii între 1 decembrie și 1 martie.
Recomandate sunt între noiembrie și aprilie.
Recomandate sunt și lanțurile de zăpadă.
Franța – Lanțurile de zăpadă sunt obligatorii pe drumurile semnalizate ca atare în condiții de iarnă.
Germania – Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii pe drumurile acoperite cu zăpadă, polei sau gheață.
Grecia – Nu este cazul.
Irlanda – Nu este cazul.
Italia – Lanțurile de zăpadă sunt obligatorii între 15 octombrie și 15 aprilie.
Montarea lor se impune în funcție de condițiile de drum.
Provinciile italinene au dreptul să introducă propria legislație legată de obligativitatea anvelopelor de iarnă.
Letonia – Obligatorii de la 1 decembrie la 1 martie
Lituania – Obligatorii între 10 noiembrie și 1 aprilie.
Luxemburg – Nu sunt obligatorii.
Malta – Nu sunt obligatorii.
Marea Britanie – Nu sunt obligatorii.
Olanda – Nu sunt obligatorii.
Polonia – Nu sunt obligatorii.
Portugalia – Nu sunt obligatorii.
România – Obligatorii pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Slovacia – Obligatorii pe drumurile acoperite de zăpadă, gheață sau polei.
Slovenia – În vehicul trebuie să se găsească lanțuri de zăpadă între 15 noiembrie și 15 martie, dacă acesta nu este dotat cu cauciucuri de iarnă.
Spania – Nu sunt obligatorii.
Suedia – Obligatorii de la 1 decembrie la 31 martie pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Ungaria – Nu sunt obligatorii.

Articol realizat în colaborare cu www.turistineuropa.ro

Citeste si:

5 Responses to Obligativitatea anvelopelor de iarnă în Europa

  1. Foarte utila postare pentru cei care se deplaseaza iarna prin Europa. Eu tot n-am inteles insa cum se aplica la noi. Ordonanta de Guvern spune clar ca este vorba despre “drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei” dar eu ar trebui sa le am de la 1 noiembrie?! Si daca nu este zapada/gheata/polei de ce sa le am?! In Timisoara (cu exceptia iernii trecute), in ultimii multi ani am avut doar 2-3 zile cu asemenea fenomene si asta de obicei in ianuarie sau februarie, in nici un caz de la 1 noiembrie!

  2. @Traveling Hawk

    Va raspund in calitate de autor al articolului si de om care a studiat in detaliu si legislatia romaneasca din domeniu. In primul rand, legat de termenul de aplicare a legii, trebuie sa stiti ca acesta este intr-adevar de la 1 noiembrie, doar ca nu exista si o data limita pana la care, daca veti circula cu anvelope de vara pe un drum acoperit de zapada, gheata sau polei, veti fi amendat. Apropo, in ciuda a ceea ce s-a tot scris, amenda variaza intre 603 si 1.340 de lei pentru soferii de autoturisme, nu intre 2.500 si 4.000, aceste valori fiind pentru transportatori. Cu alte cuvinte, prin absurd, daca in iulie 2011 veti merge pe Transalpina si va prinde o ninsoare sunteti pasibil de amenda. In al doilea rand, puteti sa nu va schimbati cauciucurile de vara si sa circulati linistit in continuare, doar ca nu trebuie sa mergeti cu masina cand ninge. Asta inseamna insa si sa va planificati foarte bine calatoria pentru a nu fi surprins de ninsoare pe drum.

  3. admin says:

    Legea se aplica de la 1 Noiembrie.
    Obligatia intervine atunci cand sunt acele conditii pe sosea.

  4. Multumesc pentru lamuriri. Cam asa gandeam si eu ca este logic.

  5. subzero says:

    In Finlanda 90% din autoturisme folosesc cauciucuri de iarna cu tinte de metal. Sunt niste chestii de metal boante puse pe cauciucuri( se pot da si jos la vulcanizare), se aude putin mai tare in masina dar merita. Poti merge cu aceste cauciucuri si pe asfalt pana le pui pe cele de vara. Ai o aderenta mult sporita pe zapada indiferent cat de mare e stratul, indiferent daca e gheata sau polei. Recomand aceste cauciucuri pt toti cei care au probleme cu drumurile iarna in Romania.

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close