Metroul parisian. Le metro, au Paris… un vis!

Daca ati incercat vreodata sa va plangeti de reteaua noastra de metrouri, atunci va invitam sa faceti o plimbare prin Paris si sa ii testati transportul subteran. Va fi o adevarata aventura chiar si pentru cei mai descurcareti dintre voi, intrucat proiectantii metroului din Paris nu cred sa se fi gandit vreodata si la calatorii care, in final, vor fi vrut sa ajunga la o destinatie.

Zicem asta pentru ca metroul parizian este de fapt un lant de labirinturi suprapuse, uneori statiile au si doua sau trei niveluri, iar timpul de adaptare al unui turist picat din luna (sau din Romania) cu sistemul de ghidaj prin tunelurile interminabile ale statiilor este destul de lung.

Noroc cu indicatoarele si hartile prezente in absolut toate statiile. Fara ele, probabil ca ai putea ramane incurcat pe viata in reteaua haotica de cale ferata. Nu ca asta ar fi un lucru rau in sine, in fond sunt cateva mii care foloseau zonele parasite ale metroului pentru a se adaposti…

Metroul din Paris este poate din cele mai vechi si mai curajoase proiecte de transport subteran, cu atat mai mult cu cat stim ca subsolul parisian este svaiter. La fel si nesfarsitele coridoare care te urca si te coboara, te plimba pe toate stangile si dreptele… de unde si ai impresia ca Parisul este impartit pe mai multe niveluri.

Statie de metrou  08_metrou.jpg  Culoar catre statie de metrou

Insa atmosfera face totul. Oricat de tentat ai fi sa te nevrozezi (probabil face parte din stofa romanului), te calmezi imediat cand te uiti in jurul tau si vezi oameni care, la fel ca si tine, au de strabatut o distanta, la fel ca si tine au o destinatie, si la fel ca si tine, isi consuma timpul in mijloace de transport. Spunem ‘consuma’, si nu ‘pierd’, pentru ca, aproape indiferent de rasa si cultura (parisul fiind deja un oras cosmopolit, unde franceza este doar limba de circulatie), oamenii citesc. Sau asculta muzica. Sau pur si simplu se relaxeaza ascultandu-i pe cantaretii aflati pe coridoarele intortocheate ale metroului. Poti asculta mixuri muzicale de jazz modern sau afro, ritmuri cubaneze sau muzica de cabaret.

Calatori in asteptarea metroului  Metrou care soseste in statie  07_metrou.jpg

Da, metroul din Paris arata in buna parte deja ca un vestigiu al anilor ’30, insa aici, izul orasului romantismului razbate prin toti porii culoarelor, si da, merita vazut si simtit!

04_metrou.jpg  10_metrou.jpg  Homeless langa o statie de metrou

Socant pentru un bucurestean este sa vada si ca indiferent de valurile de oameni care curg din toate directiile, nu gasesti pic de haos in toata miscarea lor. Iar asta pentru ca intotdeauna este lasat un spatiu liber pe stanga fiecaruia, astfel incat, cine este mai grabit, se poate deplasa fara a imbranci sau calca in picioare pe careva…. 🙂 Iar copiii, de la cea mai frageda varsta, invata sa spuna ‘Excusez-moi’…

Si inca o chestie: desi metroul poate fi absolut plin, nu trebuie sa te chinui sa convingi douazeci de persoane din fata ta ca vei cobori la prima si ca trebuie sa-ti faca loc. Desi tensiunea iti creste subit cand te apropii de statie, caci stii din experienta bucuresteana ca va trebui sa dai coate, sa urli si sa scrasnesti din dinti in timp ce iti faci loc, ea iti coboara instantaneu cand, odata ajuns in statie, incepi sa te misti spre iesire.

Nici nu trebuie sa scoti un sunet, oamenii te simt, si chiar daca sunt cu spatele la tine si inghesuiti, se dau cu totii la o parte pentru a-ti face loc. Adica… SE DAU! Ei, de bunavoie! Li se pare natural sa te trateze asa cum ar dori si ei sa fie tratati de tine. Ciudatenie mare, mai ales pentru romani.

Asadar, desi metroul nostru arata, sincer, mai bine (comparandu-l cu 80% dintre liniile si statiile frantuzesti), metroul lor ne da o lectie simpla de civilizatie. Si e un monument si un obiectiv turistic in sine.

INFO PLUS:

Carte Orange – absolut necesara pentru a va deplasa absolut oriunde cu metroul, fara sa va stresati.

Harta metroului parizian, absolut necesara pentru a va descurca cu metroul din Paris: http://www.ratp.info/orienter/cv/carteparis.php

Istoria metroului din Paris si a transportului public parizian: http://www.ratp.fr/corpo/patrimoine/histoire.html

Citeste si:

6 Responses to Metroul parisian. Le metro, au Paris… un vis!

  1. Pingback: Xplorio.ro » Metroul Parizian. Sunete si imagini.

  2. nume de autor says:

    Da e foarte diferit metroul parizian de cel bucurestean. In primul rand ca are roti din cauciuc pentru ca iese la suprafata si sa nu faca zgomot. Sunt statii decorate foarte frumos ca de exemplu Cite, Art et Metiers, Louvre Rivoli. De exemplu sunt locuri unde se intersecteaza magistralele de nu sti care incotro o ia ca de exemplu Nation. Bastille, Chatelet, Les Halles.Reteaua de metrou din Paris are 296 de statii. Si sa nu uitam de magistrala 14 numita si Meteor unde trenurile circula absolut automat fara mecanic, fiecare statie are platform edge doors un sistem de usi intre peron si linii care se deschid numai la sosirea metroului. E un vis sa mergi cu metroul din Paris…

  3. geo says:

    fi mandru pentru ca noi avem 2 magistrale pe care metroul merge automatic(cu ajutorul unu sofware coputerizat)….nu doar una ca la frnacezii astia ….la noi sunt 2

  4. iulian says:

    sa va zic ceva de metroul din seoul coreea care e absolut inedit.are 420 de statii toate statiile au usi intre peron si tren si care se dacid doar la sosirea trenului astfel este exclus orice accident.de labirinturi nici nu mai vb.trebuie sa ai harta ca sa te descurci in metroul din seoul.plus la toate toate statiile din centrul orasului,din down town cum s-ar zice mai pe romaneste,sunt ca niste mall-uri adevarate unde poti sa procuri orice doresti.am mai vazut si trenuri-piete.direct din tren poti sa cumperi produse alimentare.daca va intereseaza itati-va pe youtube si o sa va convingetiu

  5. Pingback: Day 1 « Lunabeteluna's Blog

  6. Pingback: Katarina

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close