Lyon. Ce poti vedea in doua zile

Intr-un tur de Franta, avand la dispozitie cateva zile, ne-am indreptat privirile si catre Lyon. Cum ajungi aici si ce poti vedea in doua zile?

Cum ajungi in Lyon?

Pornind din Annemasse, de langa Geneva, am platit pentru autostrada spre Lyon aproximativ 19E. O mica taxa de rezervare de 1,70E iar la iesire taxa propriu zisa de vreo 17E. Mmda. Si cica autostrazile din Franta ar fi cele mai grozave. Nu ne-au dat deloc pe spate. Erau pur si simplu. Si scumpe foc!

Aici deja depasirea de viteza nu mai reprezinta o problema, iar haosul latin isi face simtita prezenta. Depasiri, flashuri si viteza peste limita, nu stiu… parca suna cunoscut? Ne-am simtit, pe bune, ca la noi acasa! πŸ˜›

Lyon? Ne-am invartit pe centura lui cu 4 benzi cred ca vreo jumatate de ora. Da, fara GPS, de ce l-am fi luat cu noi?!… Din fericire, patiti deja inca din Elvetia, am preferat sa ne facem rezervarea la un hotel Etap inca de pe drum, de dimineata, asa, de garantie. Ca sa ne putem rataci relaxati.

Hotelul – foarte bine plasat, in nordul orasului. Ok ca si conditii, nu la fel de curat insa ca cel din Paris.

Visam deja la Lyon de ceva ani, unul dintre noi mai fusese aici in urma cu 8 ani. Din lipsa de timp insa, fiind un oras mare, ne-am rezumat doar la a-i vizita centrul vechi, istoric. Se ajunge usor cu autobuzul.


Chiar daca mergi poate si 30 de minute cu autobuzul pana in centru, sanse sa te ratacesti sunt putine. In plus, fiecare statie are harta si indicatii destul de specifice, inclusiv orele de plecare. Strazile sunt pavate cu piatra (atentie asadar la tipul de incaltaminte), iar accesul masinilor in centrul Lyonului este interzis.

Locuri de vizitat in Lyon

Am reusit sa ne bucuram de o panorama superba a orasului urcand in zona lui istorica, care desfasoara sub ochii trecatorului vestigiile unor asezari romane.

De fapt, istoria orasului incepe inca din primul secol inainte de Cristos, cu perioada romana, cand acestia au intemeiat asezarea numita Lugdunum.

Timp de cateva secole Lyon a reprezentat pentru cele trei Galii centrul politic, economic, militar, religios, artistic si cultural.Β  A fost o locatie importanta pentru comerciantii din Europa datorita bancilor locale si a marilor targuri, iar putin mai tarziu, a devenit cunoscuta datorita vestitei matase lyoneze.

In sfarsit, ideea este ca lyonezii au stiut sa se faca cunoscuti, daca nu vestiti; in momentul de fata infrastructura urbana este una dintre cele mai dezvoltate din Europa.

Si asta se vede, vestigiile fiind din abundenta in tot orasul.


Aveti de vizitat ruinele romane cu amfiteatrul si asezarile din jurul acestuia (atentie la cei cu antrenament de birou), apoi colina Fourviere si catedrala sa, colina Croix-Rousse, precum si zona medievala a orasului ’Vieux Lyon’, ridicata pe malul vestic al afluentului Saone si la vest de peninsula.

La est de Rone se afla partea moderna a orasului, unde de altfel locuiesc majoritatea lyonezilor. Nu am ajuns acolo.


In schimb, daca ai timp, musai de vizitat parcurile Lyonului!

Am cascat ochii la cladiri, am ramas incantati de ingeniozitatea francezului de a-si masca zidurile neaspectoase cu desene si interpretari aproape vii ale vietii de zi cu zi, o practica intalnita in multe orase vechi europene. Poate si la noi… candva…? Macar pe Lipscani?


Bun, va las cu poze, care spun mai mult decat oricate cuvinte citite.

Concluzia de final?: puneti-va Lyonul pe lista! πŸ˜‰

Citeste si:

11 Responses to Lyon. Ce poti vedea in doua zile

  1. Am visat intotdeauna sa ajung acolo dar cred ca nu imi ajung 2 saptamani ca sa il vizitez pe tot in detaliu.

  2. Silviu Stroe says:

    Am stat in LYON un an in perioada studentiei. E un oras superb, multe locuri istorice bine conservate si puse in valoare. In fiecare an imi propun sa ma intorc acolo sa ma mai plimb prin vechiul Lyon, sa merg la Fourvier, pur si simplu sa retraiesc clipe.

  3. xplorio says:

    te cred, silviu! πŸ™‚

  4. ionut says:

    hmm… lyonul – un oras interesant din punct de vedere arhitectural ;i al amenajarilor urbanistice. se spune, pe la colturi, ca ar fi capitala mondiala a gastronomiei. personal, pe mine nu m-a dat pe spate, poate si din cauza unor combinatii ciudate, de genul fistic cu pate de vollaie…

    partea veche a lyonului, cuprinsa intre Rhone si Saone, cunoscuta sub numele de Presq’ile, este deosebit de interesanta, din mai multe motive: aici se afla cea mai mare piata open-space din lume, Place Bellcour, Muzeul Matasii, celebrele cofetarii unde se fabrica nu mai putin celebrele (nu neaparat pe gustul meu) Quennelles de Lyon, al caror principal ingredient este lichiorul de curacao.

    tot aici se poate admira frumusetea arhitecturii baroce, care coabiteaza excelent cu arhitectura moderna, avand pe fundal celebrul Crayon de Lyon. De vazut Piata Iacobinilor, Opera, Cladirea Primariei, Muzeul Miniaturilor.

    In weekend, pe cheiul Saone se organizeaza o piata traditionala (sa zicem ca ar fi un obor de la noi, dar mult mai modern), unde orasenii pot achizitiona produse absolut ecologice de la producatori veritabili. in rest, exista si magazine cu proprietari din Maghreb, cu produse similare. La ei, eu am gasit … sarmale !!!

    Nu mai putin spectaculoasa este confluenta dintre Rhone si Saone, situata undeva la 6 km sud de centru, spre cartierul care adaposteste arena Stade de Prince. In drum spre confluenta, se trece prin cartierul Part-Dieu (nu puteti rata gara, foarte vizibila, de altfel) si se poate face o mica pauza la faimoasa braserie Saint George, localul preferat al scriitorului Antoine de Saint-Exupery. Berea este excelenta, iar vinul Cotes du Rhone constituie un energizant necesar, daca nu este baut in cantitati mari…

    Revenind in Piata Bellcour, pot fi vizitate tunelurile secrete din timpul rezistentei (1789), cunoscute sub numele de trabule (traboulles). Trebuie stiut ca acestea aulungimi diferite si permit legatura dintre fostele case conspirative, situate, de multe ori, la distante apreciabile. Nu trebuie uitat faptul ca aceste trabule traverseaza zone rezidentiale si este indicat sa pastrati linistea in timpul traversarii lor. Draguta este si gara din zona Gorge du Loup, micuta, cocheta, incremenita in timp odata cu trenuletele-naveta care poposesc in ea.

    In Croix-Rousse sunt celebre picturile la care ai facut referire. Foarte ingenioase si de efect. In Romania exista, e drept, intr-un stadiu incipient, ceva similar: blocurile albastre, verzi si portocalii din Rahova care este…

    Lyonul este pitoresc si in suburbiile populate indeosebi de maghrebieni (nu e indicat sa mergi acolo pe inserat). Exemple de buna practica in modelarea urbana pot fi vazute in cartierele Vaux-en-Velin si La Douchere.

    Dincolo de Rhone, unde spui ca nu ai fost, este orasul-modern, sa-i spunem asa, tipic Europei Occidentale: centre comerciale, galerii, centre financiare (Credit Lyonnais este celebra lor banca), gara TGV, centre administrative (sediul Grand Communaute Urbaine de Lyon, situata pe Rue du Lac 9).

    Asa cum spuneai, reteaua de transport este extrem de bine dezvoltata: autostrazi, 2 aeroporturi, metrou (complet automatizat – fara conductor!!!), autobuze, tramvaie troleibuze. Costul biletului – app.1,5 EUR. Foarte multa lume prefera bicicleta, in acest sens fiind infiintata reteaua de inchirieri Velo’V.

    Taxiurile sunt scumpe, cu reguli ciudate: costul unei calatorii poate varia in functie de numarul persoanelor, de numarul bagajelor, de conditiile meteo si de trafic (soferul poate solicita pana la 50% din pretul afisat, in functie de gradul de utilizare a stergatoarelor de parbriz, a stratului de zapada, a aglomeratiei in trafic).

    Exista incheiate parteneriate intre hoteluri si firmele de taxi, suma fiind fixa (30-40 EUR) pentru transportul la aeroport, daca solicitati o masina la receptia hotelului. Se poate utiliza si linia expres de autobuze, cunoscuta sub numele de SATOBUS, pentru transportul la aeroportul St. Exupery, contra sumei de 7,90 EUR/persoana.

    Clasificarea hotelurilor este una relativa. Nu va asteptati ca stelele sa se regaseasca in gradul de confort, iar micul dejun este saracacios si … contracost (5-7 EUR persoana). Recomand rotiseriile arabesti, unde, cu 10 EUR se mananca bine. Asta si pentru ca francezii sunt destul de comozi – in bistro-uri poti sa-ti bei cafeaua pana in ora 12, nic vorba e o gustare.

    huh, scuze pentru postul lung…

    Mergand mai departe

  5. xplorio says:

    WOW! Multumesc frumos Ionut!! Te mai asteptam oricand cu detalii despre acest oras superb!!

  6. Vladut says:

    Ionut vad ca a postat o lunga si interesanta poveste despre Lyon. Parerea mea este insa ca de fapt Lyon-ul, cu toate partile interesante, e relativ plictisitor daca stai doar in oras, mai ales ca obiectivele turistice importante le vezi intr-o zi. Da, sigur, daca stai sa “savurezi” fiecare detaliu, nu ti-ar ajunge nici o saptamana, insa cred ca multi dintre noi din lipsa de timp + bani (lipsa = inexistenta lor nelimitata) prefera sa vada pe scurt ce e important, sa stea la un restaurant sa simta “spiritul si atmosfera” pentru vreo ora, si apoi, la cat de mare e lumea, sa mearga sa vada altceva nou! Nu?

    Am fost si eu pe acolo, pentru cine e curios de alte impresii:
    http://vladut.net/blog/index.php/2010/07/20/lyon_saint-etienne?blog=5

  7. Pingback: Lyon 2011

  8. Claudiu says:

    Vad ca au fost cativa in zona si comentariile au 1-2 ani. Pot sa va spun ca in momentul de fata este din ce in ce mai bine πŸ™‚ Si daca va place Franta, va astept pe http://www.vivelafrance.ro pentru comunitate. Nu am inteles, Xplorio, te-ai mutat sau nu la Lyon ?

  9. xplorio says:

    Inca nuuuu πŸ™

    Dar facem tot posibilul – nu chiar in oras, ci undeva mai la sud-vest. Pana atunci l-am mai vizitat o data (vezi homepage).

    Om vedea! Felicitari pentru initiativa cu vivelafrance!

  10. Pingback: Lyon. Intr-o plimbare scurta.

  11. Pingback: Vacanta accesibila in Europa - Xplorio

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close