Litoralul romanesc sub lupa presei

Tot continui sa raman surprinsa de intrigarea presarilor nostri la adresa turismului din Romania, cu precadere al celui de pe litoral, care aduna jumatati de articole cu descrieri ale anilor `70, experienta parintilor lor lucratori la ONT Carpati, si fericirea hotelierilor bulgari de a satisface buzunarele clientilor romani.

Nu stiu de unde reusesc sa adune toate huiduielile si toate nemultumirile laolalta, cu imagini litorale pescuite in vreo situatie-limita si bine tinute la sertar pentru ocazii festive, cu clienti care se murdaresc pe picioare de la covoarele hotelurilor, cu ospatari sictiriti care neaparat ne scuipa in mancare, cu cameriste care musai ne fura banii si averile si inelele din geamantane, cu plaja plina de nisip nefiltrat, alge si miros de sare si asa mai departe.

Sincer uneori autorii si articolele lor devin o sursa de penibil!

litoral_02

Inteleg ca materialele cu pricina incearca promovarea litoralului cu destinatii alternative – promoveaz-o si basta! Insa nu mocirli degeaba locuri unde nu ai mai calcat de ani buni de zile. Chiar nu este fairplay!

Jurnalistii care incearca sa arate cat de urat si nenorocit e litoralul romanesc si serviciile sale si cat de minunate sunt hotelurile bulgaresti-grecesti-turcesti omit un aspect esential: anume acela de a face comparative pe servicii similare.

E absurd sa compari conditiile serviciilor de 5 stele cu cele de 2 stele, absurd sa astepti ca preturile din Romania sa aiba valoarea inghetatei la dozator, absurd sa traiesti paranoia hotiei si sa consideri ca neaparat ai dreptul sa zbieri ca pe camp la chelner sau camerista, nefacand-o insa de teama de a nu-ti scuipa in mancare sau de a nu-ti fura averea din valize.

Realitatea litoralului romanesc de 2 stele

Desi am calatorit peste tot in Europa si am stat deseori la 4-5 stele, noi mergem pe litoralul romanesc in fiecare an. Fara exceptie. Pentru concediul petrecut pe plaja alegem confortul de 2 stele. Da. Nu avem jena stelelor. Consideram ca pentru o plaja pe litoral pretul si conditiile de 2 stele romanesti ne coafeaza suficient – ai TV, ai frigider, ai dus cu apa fierbinte si paturi curate. Si niciodata, dar absolut niciodata nu am avut surpriza furtului, a mochetelor mizere (sau infecte, ca sa citez pe cineva) ori a ospatarilor sictiriti si scuipatori. E adevarat ca evitam capcanele turistice unde se inghesuie cei care mai vin pe litoral si mergem mereu in aceleasi hoteluri pe care le stim de zeci de ani, dar…

Ultima oara am petrecut concediul pe litoral acum 2 saptamani, deci la jumatatea lui iunie. Olimp, hotel Slatina (aceleasi conditii sunt si la Craiova, dar si la multe alte hoteluri de 2-3 stele din Neptun-Olimp).

litoral_04

Ni s-a dat camera la alegere. Nici nu apucasem sa urcam valizele cand camerista intrase deja si ne racise frigiderul, dand inca o data roata camerei si verificand baia. Nu i-am lasat bacsis decat la plecare, deci femeia chiar nu putea avea habar daca ne vom simti sau nu sa-i multumim in vreun fel. Ne-a aspirat si ne-a curatat baia in fiecare zi. Prosoapele si asternuturile, la un hotel de 2 stele, nu sunt de schimbat zilnic sau la 2 zile decat la cerere expresa. De altfel, chiar si la un hotel de 5 stele se incearca educarea turistului in privinta risipei inutile. Am avut bani in camera lasati pe masuta si noptiere, laptopuri, aparate foto, telefoane mobile etc. Cum le-am lasat asa le-am gasit, inclusiv bancnota cu biletel cu ‚Multumim’.

Si nu e prima data. Intotdeauna am considerat ca femeia care ne intra in camera nu e jefuitoare de buzunare, ci om de buna credinta care respecta si este respectat si care, in cel mai rau caz, nu isi va risca jobul pentru niste nenorociti de lei. Niciodata nu ni s-a infirmat teoria.

Nu am avut ocazia sa ducem razboi cu chelnerii. Singurul lucru pe care il putem reprosa unora dintre terase este acela ca nu stiu sa-si aleaga nici muzica, nici volumul ei. Sau ca uneori varietatea mica a meniurilor bucatariei te face sa nu revii mai mult de 2-3 ori intr-un sejur. Preturile sunt ridicate, la fel ca a oricarei terase bulgaresti-grecesti-turcesti, si nu ma luati cu all-inclusive, caci acolo e alta poveste.

O masa copioasa la mijlocul lunii iunie, cu portii mari si bautura plus bacsis nu a costat mai mult de 20 de euro.

In schimb o masa chinuita la bulgari, care a cuprins o bere, o apa si 2 salate prapadite, ne-a costat 30 de euro. Eu nu stiu ce ieftineli invoca iubitorii de gastronomie bulgareasca-turceasca-greceasca, dar nici noi si nici prietenii nostri nu au iesit vreodata ieftin la capitolul mancare la bulgari, de pilda. Dovada a facut-o si chelnerul cu camasa sifonata care, vazandu-ne romani, s-a infipt in noi cu ochii mariti de placere, frecandu-si palmele in timp ce ni se adresa. Cand i-am spus ca singurul cash de care dispuneam erau vreo 30 de euro (eram dintre cei naivi care credeam ca functionam cu cardul), s-a ofticat instant iar deziluzia lui era atat de evidenta, ca ne-a pufnit rasul. 😛 (Era atat de disperat sa facem consumatie serioasa, incat alerga pe stradute sa se convinga daca functionau bancomatele…)

Da. Hotelurile de 2 stele pe litoralul nostru sunt hoteluri comuniste, cu mobilier vechi dar intretinut, cu mochete innoite in cele mai multe cazuri, si foarte curate indiferent de starea lor, cameristele sunt femei simple nicicum Miss Litoral, dar muncitoare si corecte, de multe ori fara initiativa pentru ca asa li se cere de catre vreo directoare ingusta si la punga stransa. Motiv pentru care solicitarile le fac la receptie, ca sa auda urechea care trebuie. Iar raspunsul este prompt.

Plaja pe litoralul romanesc este una dintre cele mai curate. Sunt oameni care muncesc din greu sa curete mizeria lasata de unii dintre noi – in special fumatorii – pentru ca a doua zi sa ne declaram/ nu satisfacuti de curatenie.

litoral_03

In ce priveste hotelurile de 4 si 5 stele in Romania (munte, litoral), ar fi absurd sa fim in halul asta de carcotasi incat sa afirmam ca serviciile nu corespund! Come on! Tepe? Tepe poti gasi peste tot – si noi am gasit plosnite la Paris la 3 stele, sau mic dejun penibil la 4 stele in Franta, Germania, Bulgaria, Creta, Olanda si multe altele.

Romanul s-a nascut carcotas

Apropo de carcoteala care ne caracterizeaza… In ultimul zbor dinspre Mallorca am fost alaturi de doua grupuri de seniori veniti din sejururi de 4 stele. Taberele erau de 15%-85%: nemultumiti/ multumiti. O doamna urla cu toti plamanii ca in viata ei nu mancase mai prost ca la hotelul cu pricina. Alaturi de ea, un domn clatina din cap si ne spunea ca in viata lui nu mancase asa bine si gustos.

Concluzia? Daca vrei sa fii carcotas, poti! Dar nu e frumos sa manjesti imaginea si sa umilesti degeaba, facand apel la amintirile strabunilor tai parinti ONT-isti ori a unora care considera camerele de hotel camp de lupta, camerista simpla spalatoare de weceuri al carei unic scop este de a te buzunari, iar ospatarii oamenii de care poti face misto si ii poti tutui, suspectandu-i totodata de mojicii…

Si pe litoralul romanesc, ca oriunde altundeva, exista atat capcane pentru turisti, cat si hoteluri si terase care iti pot oferi un sejur cat se poate de placut, la banii pe care ti-i permiti. Daca tot dai banii, n-ar trebui sa te si bucuri de ele?

Citeste si:

11 Responses to Litoralul romanesc sub lupa presei

1. CristianC says:

Posibil sa fie lucrurile in curs de imbunatatire insa mai e drum. Uite un articol despre hotel http://amfostacolo.ro/romania-pareri,15/neptun-olimp,90,1138/slatina-hotel-olimp,824/impresii-sejur-si-fotografii-vacanta__39611.htm

La mine mereu a fost invers – in Bulgaria m-am simtit super ok iar la noi mi se parea ca fac ruleta ruseasca atunci cand mergeam la restaurant.

2. animal00 says:

pai da, ca n-ai bani de grecia. Pardon, acolo e mai ieftin. Pai da, ca ai bani de Romania.

😀

3. Prahovean says:

Sunt fumator, chiar si pe plaja fumez, dar intotdeauna am improvizat o scrumiera si mi-am aruncat la gunoi “ce am produs”. Din pacate nu toti fumatorii procedeaza la fel.

4. Sunt de acord ca turismul extern este overrated dar nu as fi atat de optimist precum relatarea ta. Din intamplarea am fost si eu in Olimp acum 2 saptamani, si am fost multumit de conditii, de la hotelul vechiut pana la plaja si masa. Atentie, spun multumit avand in vedere ceea ce am platit, pentru ca in aceeasi bani, nu aveam alte optiuni. Daca inmulteam suma ori 5 stiu clar ceea ce mi as fi permis in alte tari, dar nu sunt sigur ca m as fi simtit si de 5 ori mai bine.

5. Adrian says:

Salutare,

Da-mi voie sa-ti dau cateva exemple in decursul a 3 ani si spune-mi daca sunt carcotas sau nu:

1. in 2010 am plecat doua cupluri in Sunny Beach, Bulgaria – hotel AquaMarine 3* pe atunci, ne-a costat mai ieftin decat ar fi costat atunci 3* oriunde pe litoralul romanesc (undeva la 120euro/5nopti/camera dubla + micdejun). Totul a fost ok! Nu am avut nici o problema. Rezervasem doua zile dupa cele cinci in Bulgaria sa mergem in Costinesti – vroiam sa vedem si litoralul romanesc. Intrucat nu avem rezervari la vrun hotel ne-am cautat cazare la case, am gasit cu 150 lei/noapte/camera baie comuna. Cum nu suntem pretentiosi eram bucurosi ca am gasit. Acum sa insir diferentele observate in aceiasi perioada a verii a aceluiasi an intre Romania si Bulgaria.

Romania: plaja infecta, plina de mizerii: chistocuri de tigari, cutii si sticle de bere, pahare de plastic si sticle de plastic peste tot, nisipul era plin de scoici, plaja era arhiplina, cearceaful l-am pus la al 9-lea rand (nu exagerez, am numarat, sezlongurile erau putine si ocupate toate), nu era un culoar pe care sa mergi ca sa ajungi la apa, tiganii mergeau printre cearceafuri cu namolul vietii, masini parcate pe plaja – pe nisip cu manele la maximum, caini maidanezi la tot pasul, marea era plina de alge, in apa full, nici nu puteai sa inoti un pic pentru ca nu aveai unde, daca intindeai mainile in lateral sigur loveai pe cineva, a trebuit sa trec de geamandura ca sa nu ma enervez.
    Tot in apa am dat peste cativa ghiolbani care nu aveau saltea de apa si luasera saltea gonflabila pentru pat, au intrat cu ea in apa, s-au urcat pe ea si s-au apucat sa bea bere la doza si sa manance seminte. Cojile de la seminte le scuipau in apa si dupa ce au terminat berea dozele de metal le-au aruncat in apa.
    Bulgaria: Marea curata, vedeai la fund chiar daca eram trecut de brau in apa, nisip curat – mai vedeai chistoace dar nu pahare, doze de bere sau pachete goale de tigari ca-n Romania, NICI UN MAIDANEZ!!! in schimb cam multe trasuri cu cai si mirosul te cam ametea :)Ne-au facut de rusine niste romani la AquaPark Paradise la o masa alaturata, isi bateau joc de un chelner: prostii dupa ce au consultat meniul in limba romana (peste tot au asa ceva) s-au apucat sa ridice mainile in sus si sa pocneasca din degete strigand: Chelner!!! Chelnerul a venit si a inceput sa le ia comanda, astia ii aratau cu degetul pe meniu; saracul chelner incerca sa afle daca unu din ei vrea apa minerala sau plata. Boul a cerut apa plata si cand i-a adus apa, prostul a inceput sa-l injure pe chelner pentru ca el ceruse minerala – scandal nu altceva – niste cretini!!!! Ne venea sa intram in pamant de rusine.

2. 2012 Balcic si Nisipurile de aur in Bulgaria – aceleasi conditii, la fel de curat pe plaja, fara maidanezi, fara tigani. A fost frumos.
    Mangalia – apa curata, poate si din cauza micilor golfuri, tigani prezenti, maidanezi prezenti, plaja murdara, muscat de maidanez – check!.
    Mamaia – cazare la casa – conditii infecte (mizerie in camera, praf nesters de luni bune, patul scartaia, nici nu ne-am odihnit bine, oricum toate astea cu cazarea a fost vina noastra) – plaja ok, in statiune o groaza de trasuri cu cai, masini pe plaja, in apa erau niste mormoloci sau ceva care ne tot piscau, serios!. Extrem de enervanti, maidanezi+ tigani check, otita la ambele urechi – check!
    3. 2013 Sunny Beach – camera tripla (trei adulti) 620 lei/5 nopti/camera + micdejun – hotel Klisura, ne-am intors acum o sapt. Hotelul super, plaja libera (nu era sezon) nu mizerie pe plaja sau in statiune, nu tigani, nu maidanezi. A fost foarte tare!
    Old Nessebar – curat, nu maidanezi, nu cersetori, nu tigani. Super.

Din ce am vazut au inceput si bulgarii sa creasca preturile la mancare. Daca in 2010 mancam pe saturate de 30 de lei…acum nota/pers sarea binisor de 40 de lei.

Astea-s experientele mele. Consider ca am dat o sansa litoralului romanesc si a fost un BIG TIME FAIL. Acum te rog sa-mi spui daca sunt eu carcotas (cu argumente) sau doar imi doresc conditii mai bune cand plec in vacanta. Nu stiu cum sunt hotelurile la noi pentru ca de cate ori incercam sa rezerv pentru vacanta prin comparatie cu cele din bulgaria ofertele erau scumpe. Oricum mi-am jurat: pe litoralul romanesc – never again!

6. Puiu says:

Un singur lucru am de notat dacă îmi permiți.
    In general restaurantele cu meniuri stufoase vor avea produsele congelate sau semipreparate deci nu neapărat de cea mai buna calitate.
    Restaurantele bune și foarte bune, care pun preț pe prospețimea și calitatea mâncării vor avea 1-2 supe, maximum 5 feluri principale (aici ma refer la cărnuri), câteva salate și 2-3 deserturi (plus tortul casei).

Noi românii mai avem mult pana ne educam sa nu mai consideram ceafa de porc cu cartofi prăjiți și “salata de sezon” mâncarea suprema, etalon al rafinamentului culinar.

7. Emil says:

Foarte bine surprinsă meteahna unor turiști de a confunda calitatea de client cu cea de vătaf sau stăpîn, mai ales la adresa recepționerilor, a ospătarilor, a cameristelor…
    Ce mă uimește la unii conaționali de peste o anumită vîrstă, care se presupune că au mai văzut litoralul românesc, este faptul că nu cunosc deja locurile bune și capcanele. Mi se pare incredibil să mergi mereu la plezneală și să dai numai peste hoteluri, plaje și restaurante de coșmar. Adică, dacă te-ai plimbat de cîteva ori prin țară, s-ar presupune că ai deja unul – două locuri favorite la munte și unul la mare, unde știi că te simți bine, unde cunoști locurile, știi ce cazare preferi etc.

8. Cristi says:

Se va plictisi lumea si de Bulgari cat de curand. Usor usor ne vom educa, atat noi turistii cat si hotelierii si va fi foarte ok si in Romania. Insa toate astea se fac in timp. Ca la noi dureaza mai mult decat ar fi normal, e partea doua 🙂 , dar trebuie sa fim optimisti.

9. Dan says:

De ce nu ma mai duc pe litoralul romanesc?
    1) Maidanezii (daca imi doresc sa imi fac nervi si sa nu pot dormi noaptea din cauza cainilor, pot sta si acasa, nu trebuie sa dau cateva sute de lei ca sa ma intorc mai obosit decat am plecat)
    2) O alta diferenta care spune multe despre mizeria adunata – in bulgaria sau grecia se vede prin apa, in Romania sunt rare momentele in care poti distinge ceva in apa in care intri.

10. JMarius says:

Nu am fost nicicunde altundeva in afara de litoralul romanesc pentru cazare si pot zice ca nu am avut vreodata probleme. Am stat de obicei la pensiuni cu proprietari cu bun simt si cu preturi decente. Nici un motiv sa imi trebuiasca sa merg la bulgari.

Cu plajele e deja alta problema, nu sunt bine organizate si se simte asta in unele statiuni. Si aceeasi problema cu muzica data mult prea tare in toate restaurantele, de nu te auzi pe tine vorbind. Era mai rau acum cativa ani. Anul asta cand am fost parca erau mai putine localuri cu aceste probleme. Astept imbunatatiri de la an la an 🙂

11. rumbu says:

Cand romanii spun ca este mai ieftin in Bulgaria & Co, nu o spun din rautate si stereotipie si nu cred ca se refera la conditiile de doua stele. Te rog sa compari cei 200 euro/noapte (fara nimic inclus) de la hotel Iaki din Mamaia cu un hotel echivalent de patru stele din Bulgaria. Sau chiar si din Belize daca vrei. Eu unul nu-mi permit un concediu pe litoralul romanesc la 5 stele. Si asta facand abstractie de peisaj si atitudinea prestatoriilor de servicii.