La Ciotat, la granita dintre Coasta de Azur si Provence

Oraselul La Ciotat, locul unde fratii Lumiere au dat lumii cinematografia, a fost candva un port industrial, cu oameni simpli, muncitori, ale caror venituri erau complet dependente de functionarea santierului naval.
la_ciotat_23
De ceva vreme, acesta s-a inchis, iar comunitatea s-a trezit in prag de faliment. Fara sa se dea batuti, oamenii s-au mobilizat si au inceput sa caute solutii. Si asa si-au indreptat privirile spre plajele de nisip…
la_ciotat_35
Astazi nici nu ti-ai putea imagina vreo scena cu santieristi navali trecuti prin vreo criza de supravietuire, uitandu-te numai la comunitatea relaxata de aici, implicata in atat de multe activitati turistice si evenimente culturale si sociale, o comunitate atat de placuta si care isi face cunoscute asociatiile prin tot felul de evenimente vesele si decente.

la_ciotat_38

la_ciotat_22

la_ciotat_18
Regasim azi un La Ciotat transformat intr-un port cochet, neinvadat de ambarcatiuni uriase precum cel din Frejus, vesel si aerisit, taman perfect pentru turistii veniti aici valuri-valuri, in cautarea azuriului de pe coasta mediteraneana franceza. Desi e foarte mic, ai nevoie de cel putin o zi pentru a te plimba prin el. Unii raman aici pe viata, indragostiti.
la_ciotat_15

Cazare in La Ciotat

Dupa indelungi cautari am ales sa ne cazam in Best Western Premier Hotel Vieux-Port care oferea ca facilitate, asa cum o arata si numele, accesul direct in vechiul port. Ne-am luat varianta ‘ieftina’, fara vedere in port, la pretul de 120 euro/ camera/ noapte, fara mic dejun, plus 12 euro parcarea/ zi. Nu sunt recomandabile familiilor cu copii, hotelul avand baia complet expusa, cu pereti de sticla. Am vazut in ultima vreme ca se cam poarta genul asta de camere pentru cupluri… Nu suntem amatori, dar le tot nimerim :))
Poti gasi si hoteluri ceva mai convenabile, am lasat link pentru orientare.

Ce poti face in La Ciotat

La Ciotat se afla in Provence, chiar la `granita` cu Coasta de Azur, si imprumuta tot ce-i mai bun din ambele zone.
la_ciotat_4

Recunosc, am oprit aici in drumul nostru dinspre Coasta de Azur spre Provence, doar pentru ca a insistat Ioan T. Morar. Si ce bine am facut! Din doua motive: Tripadvisor si alte ghiduri online nici nu sunt in stare sa redea 5% din frumusetea nebuna a acestor locuri, iar ghidul nostru, chiar cel mai simpatic dintre Divertisi, a fost absolut fabulos, ducandu-ne, cu o energie inepuizabila, prin toate cotloanele nemaivazute si nemaiauzite ale acestui orasel.
la_ciotat_13
Asadar, ce e de vazut in La Ciotat

Portul Vechi – aici se organizeaza in fiecare sambata piata in aer liber pentru toate gusturile. Ceva ce-ti lasa apa-n gura, numai prin produsele artizanale pe care le prezinta! Si, nu in ultimul rand, evenimente de promovare a diverselor asociatii care isi expun activitatea in cautare de voluntari.

la_ciotat_39
la_ciotat_37
la_ciotat_24

Centrul Vechi – micut dar dulce, cu terase si magazine de suveniruri. La intrare te intampina biserica Notre Dame de l’Assomption ridicata in sec. XVII.
la_ciotat_25

la_ciotat_26
Promenada si plajele de nisip `la liber`, pe care localnicii stau linistiti la picnic seara
la_ciotat_28
la_ciotat_17
Promenada de-a lungul fostei linii de tren industriale, transformata in parc

Cinematograful Lumiere, pe a carui terasa poti manca ieftin si linistit, in timp ce admiri culorile apusului
la_ciotat_19

la_ciotat_36
Palatul familiei Lumiere (din exterior).
la_ciotat_30

la_ciotat_29
Chapelle des Penitents Bleus, tot in secolul XVII ridicata, astazi gazduind expozitii temporare si dansuri in aer liber pe timp de vara

Parc du Mugel, un parc botanic de-a dreptul exotic, cocotat pe coasta si batut de mistral, in care intalnesti o diversivitate incredibila de copaci, arbusti, cactusi si ierburi aromatice
la_ciotat_7

la_ciotat_6
Les Calanques cu diverse nume – golfulete inconjurate de versanti de roca rosie, de o frumusete care te lasa fara suflare, cu o accesibilitate nu foarte la indemana, dar care merita cu varf si indesat
la_ciotat_9

la_ciotat_3

Peisaje de coasta spectaculoase vazute mai ales de sus, de pe dealul unde se afla Notre Dame de la Garde
la_ciotat_12

la_ciotat_11

la_ciotat_10
Muzeul Ciotaden

Vrei un sfat? Nu ezita sa iei legatura cu Ioan T. Morar, daca treci pe aici. Iti garantam ca vei avea parte de o zi cu totul si cu totul speciala.

De aici noi am luat-o pe urmele englezului Peter Mayer, in aventurile lui cu provensalii. Asa ca vacanta noastra a continuat… 🙂

Citeste si:

2 Responses to La Ciotat, la granita dintre Coasta de Azur si Provence

1. Pot mărturisi că, atunci, am petrecut o zi minunată 🙂

2. admin says:

Realitatea este ca, din cauza ta, gustul de Provence ne-a invadat complet. Gandurile noastre zboara tot mai des la o asezare vecina cu a ta! :)))