Cum sa inchiriezi o masina in Uniunea Europeana?

Daca te-ai decis sa inchiriezi o masina in Uniunea Europeana, iata care sunt cateva dintre sfaturile Centrului European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania). Caci, desi pare floare la ureche, inchirierea unei masini poate da bataie de cap daca nu se acorda atentie sporita conditiilor de inchiriere, informatiilor privind atentionarile si raspunderea companiei. Varianta detaliata o poti citi in linkul atasat la inceputul articolului.
bavaria_01
De regula, o masina se inchiriaza avand in vedere trei considerente:
1. Numarul de persoane cu care calatoresti si al bagajelor
2. Numarul kilometrilor pe care vrei sa ii parcurgi
3. Caracteristicile masinii, in functie de zona pe care vrei sa o vizitezi. Spre exemplu, pentru o zona montana se recomanda o masina cu o capacitate mare, iar pentru vizitarea unei zone istorice o masina de dimensiuni mai mici

Sfaturi:
– Verifica, inainte de a face rezervarea, ce au spus alti consumatori despre compania de la care vrei sa inchiriezi masina sau despre plaƞorma online
– Verifica daca masina pe care doresti sa o inchiriezi este cea care corespunde cel mai bine nevoilor tale
– Nu incerca sa te ghidezi doar dupa pret, conditiile de inchiriere fiind cele care ar trebui sa iti ofere siguranta unei inchirieri fara probleme

Inchirierea online a masinii

Inainte de rezervarea efectiva a masinii citeste atent conditiile generale de rezervare si conditiile de inchiriere ale companiei de inchirieri, pentru a fi sigur ca indeplinesti toate cerintele solicitate, cum ar fi de exemplu faptul ca detii un card de credit si nu unul de debit, ca ai permis de conducere valabil sau cu o anumita vechime, dar si pentru a cunoaste excluderile si limitarile de raspundere ale companiei.

Platformele online trebuie sa iti ofere, inainte de trece la rezervarea propriu zisa, informatii despre:
– Conditiile de inchiriere ale companiilor de inchirieri partenere
– Categoria, marca, tipul si clasele masinilor de inchiriat
– Metodele de plata acceptate
– Documentele necesare la preluarea masinii
– Tariful de inchiriere cu toate serviciile incluse si taxele suplimentare. Atentie aici, de multe ori detaliile tarifelor suplimentare se afla in subsolul paginii, scrise minuscul.
– Conditii de livrare si returnare ale masinii
– Modificarea si anularea rezervarii

Odata cu finalizarea procesului de rezervare vei primi un e-mail de confirmare a rezervarii si voucherul care trebuie sa contina aceleasi informatii cu cele furnizate de tine.

Este important de stiut ca, daca rezervarea a fost efectuata prin intermediului unei platforme online specializate, preluarea masinii de la compania de inchirieri presupune si semnarea unui contract de inchiriere, ale carui clauze trebuie sa fie in acord cu informatiile furnizate prin conditiile de inchiriere puse la dispozitie prin platforma.

Cu toate acestea, se recomanda sa citesti conditiile de inchiriere ale companiei de inchirieri furnizoare a masinii rezervate, pentru ca nu de putine ori s-a constatat ca platformele online specializate nu posteaza conditiile de inchiriere ale companiilor partenere in totalitate, cu atat mai mult cu cat acestea nu isi asuma raspunderea pentru eventualele probleme intampinate de tine, fiind doar companii intermediare in procesul de inchiriere.
Desi rezervarea efectuata online este considerata a fi un contract la distanta, acesta este exclus in mod explicit de la dreptul de retragere. Prin urmare, nu vei putea renunta in termen de 14 zile la rezervarea facuta, daca te razgandesti.

Inchirierea masinii direct la ghiseul companiei de inchirieri

Spre deosebire de inchirierea online, inchirierea masinii direct de la ghiseul companiei presupune, pe langa un pret mai mare al chiriei pe zi, mai multa atentie din partea ta la clauzele contractului de inchiriere si la termenii si conditiile companiei de inchiriere. Astfel, se recomanda sa le citesti cu foarte mare atentie pentru a te asigura ca ai inteles exact drepturile si obligatiile tale si ale companiei de inchirieri.

Sfaturi:
– Informeaza-te pe cat posibil din tara asupra termenilor si conditiilor companiei de la care vrei sa inchiriezi masina, pentru a nu fi in situatia de a pierde mult timp la ghiseu cu citirea acestora
– Solicita companiei sa iti puna la dispozitie contractul de inchiriere si termenii si conditiile privind inchirierea in limba engleza
– Verifica starea masinii impreuna cu reprezentantul companiei de inchirieri
– Verifica in ce conditii poti calatori cu masina in afara granitelor tarii, daca intentionezi sa vizitezi si astfel de locuri

Modificarea si anularea rezervarii

Adreseaza o cerere companiei de inchirieri si intermediarului, dupa caz, daca vrei sa modifici sau sa anulezi rezervarea .Ofera toate informatiile de care este nevoie: identitatea ta, numarul rezervarii, data rezervarii si ataseaza cererii de modificare sau anulare confirmarea rezervarii si voucher-ul primite.

Conditii de plata a inchirierii si a garantiei

De regula, plata pretului inchirierii se face cu card de credit si in avans, cu atat mai mult daca inchirierea masinii s-a facut online. In aceasta situatie, companiile de inchirieri mentioneaza in mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru plata, dar si faptul ca la preluarea masinii se impune prezentarea aceluiasi card de credit cu care s-a efectuat plata si apartinand aceleiasi persoane care a facut rezervarea.

Unele companii de inchiriere nu accepta plata in numerar sau accepta plata in numerar doar alaturi de un card de credit, din motive legate de securitate. Garantia se restituie daca ai predat masina in aceeasi stare in care ai preluat-o, daca nu prezinta nicio zgarietura sau defectiune si daca ai predat toate echipamentele, accesoriile si documentele primite la livrare. Garantia se retine total sau patial daca masina a suferit avarii din vina ta si acestea nu sunt acoperite de asigurarile incluse in pret sau de cele suplimentare platite de tine. Daca garantia reprezinta franciza pentru avarii, aceasta se retine in totalitate.

Asigurarea masinii inchiriate

De regula, pretul inchirierii include asigurarea de raspundere civila RCA. Unele companii de inchirieri includ in oferta de inchiriere asigurarea impotriva furtului si asigurarea CASCO. Ca sa fii sigur ca esti exonerat de plata pagubelor provocate de furtul masinii sau de avariile produse ca urmare a impactului masinii cu animalele sau de avariile produse de fenomene naturale (trasnet, furtuna, grindina sau inundatii), solicita sa ti se comunice daca aceste asigurari sunt sau nu incluse in pretul inchirierii.

Pentru situatia in care nu sunt incluse in pret, poti solicita informatii despre costul lor si conditiile in care poti opta pentru ele. Limitele de despagubire RCA sunt diferite de la o tara la alta, astfel ca se recomanda sa te informezi asupra acestora, pentru a vedea daca se impune incheierea unor asigurari suplimentare.

Pentru a putea beneficia de protectia oferita de o asigurare a masinii impotriva furtului trebuie sa stii ca fara un document de constatare a furtului, emis de catre Politie, nu poti fi exonerat de raspundere fata de compania de inchirieri.

Asigurare CASCO acopera avariile produse masinii cu exceptia furtului sau a tentativei de furt. Desi asigurarea CASCO acopera o plaja foarte mare de riscuri (ciocniri, loviri, zgarieturi, derapari, rasturnari, explozii, etc), sunt si exceptii asupra carora trebuie sa teinteresezi direct la compania de inchirieri.

Predarea-primirea masinii inchiriate

Predarea si primirea masinii inchiriate au loc, de regula, la sediul companiei de la care ai inchiriat. Insa, la cererea ta, masina poate fi predata-primita la aeroport, la hotel sau in alte locatii dorite, pe baza unui tarif convenit. Predarea si primirea masinii se fac in prezenta reprezentantului companiei de inchirieri, dupa semnarea contractului de inchiriere si dupa plata intregala a sumelor stabilite. In ambele situatii trebuie intocmit un proces-verbal in care se mentioneaza toate observatiile privind starea tehnica a masinii la momentul preluarii si al restituirii acesteia (zgarieturi, avarii, pagube).

Reclamatii

Orice neregula constata in timpul procesului de rezervare sau inchiriere a masinii trebuie reclamata in cel mai scurt timp. Daca problema vizeaza aspecte care tin de inchirierea efectiva a masinii, cum ar fi refuzul livrarii masinii, retinerea totala sau partiala a garantiei sau imputarea unor defectiuni ale masinii, trebuie sa adresezi reclamatia companiei cu care ai semnat contractul de inchiriere, indiferent ca rezervarea a fost facuta online prin intermediul unei platforme specializate. De regula, platformele online nu fac decat sa puna la dispozitia doritorilor informatii despre companiile care inchiriaza masini si sa ofere acestora posibilitatea de a rezerva o masina de la unul dintre parteneri. Semnarea contractului de inchiriere, care de cele mai multe ori se prezinta sub forma unui formular de 1 pagina, atrage si raspunderea companiei de inchirieri semnatare. Sigur, nu este exclus sa incerci solutionarea litigiului si prin intermediar, dar pentru obtinerea unei solutii rapide se recomanda inaintarea reclamatiei direct catre compania de inchirieri cu care ai semnat contractul.

Sfaturi:
Pastreaza contractul de inchiriere, facturile, fotografiile, corespondenta si procesul-verbal de predare-primire. Companiile de inchirieri pot reclama avarii/ defectiuni ale masinii si la cateva zile dupa predarea masinii. Lipsa documentelor care sa ateste faptul ca acele avarii erau dinainte de inchirierea masinii poate conduce la imputarea acestora si la suportarea costurilor reparatiilor.

Adreseaza reclamatia atat companiei de inchirieri, cat si companiei care detine platfoma online prin intermediul careia ai rezervat masina si pastreaza un exemplar al reclamatiei pentru a dovedi incercarea solutionarii litigiului.

Pentru situatia in care problema nu se rezolva, dupa ce ai luat legatura cu compania de inchirieri, iar aceasta se afla intr-un alt stat membru decat Romania, poti sa contactezi Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania) prin intermediul telefonului, fax-ului, e-mail-ului sau a formularului de plangere transfrontaliera disponibil pe web site-ul www.eccromania.ro.
Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.

Citeste si:

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close