Viena. Transportul in Viena (III) - Xplorio

Viena. Transportul in Viena (III)

D’ALE VIENEZILOR…

Transportul in Viena

Traficul, si in general transportul cu orice mijloc de locomotie este durerea acuta a romanului. Nu si a vienezului insa care poate fi fericit ca s-a nascut intr-o tara asa de organizata si are un oras condus de niste oameni asa de inteligenti. Care nu vor autostrazi suspendate ci doar un orar predictibil, respectat aproape la secunda de tot ce inseamna conducator de vehicul de transport in comun. Transportul este si atuul pentru cei care se ingrijoreaza de distantele prea mari intre hotelul rezervat (sugestii de cazare) si obiectivele turistice.

Astazi, cum ati ghicit oare?, povestim despre traficul si transportul in comun din Viena. Cum sa va spun? in Viena, la orice ora ai fi, de varf sau nu, in plina vara sau iarna, nu vei auzi niciun claxon. Cred ca vienezii rareori apeleaza la asa ceva si de obicei numai daca e neaparata nevoie. Spre deosebire de noi, bucurestenii mai ales, care conducem adesea din claxoane si flash-uri.

E adevarat ca nu au atatia cretini cati sunt la noi, dar au si ei turistii lor (ca sa nu zic cretini). Acestia au circumstante atenuante pentru ca stau cu gura cascata ca sa vada minunatiile capitalei austriece (vezi turul palatelor si muzeelor!). Ca urmare se mai intampla sa treaca pe rosu la semafor sau chiar prin mijlocul strazii, ori sa stea pe banda de biciclete. Da’ vienezii au invatat sa supravietuiasca cu turistii caci ei le aduc banuti. Anual, in Viena vin peste 8 milioane de turisti. Populatia orasului e de 1,7 milioane de locuitori – asta, asa, pentru amatorii de statistici care au nimerit intamplator pe aici.

stadtpark_viena_1.jpg

In trafic, soferii se comporta civilizat, nu injura scotand capul pe geam, nu arunca chistoace pe jos sau pahare de cafea, nu asculta muzica la maximum cu toate geamurile lasate, indiferent ca e vals sau top100 mtv. Nu trec pe rosu. Nu am vazut pe niciunul, dar nu am stat sa ii urmaresc pe toti.

Transportul in comun merge aproape ca uns, indiferent ca e vorba de tren, express, tramvai, autobuz, metrou. Oriunde ai dori sa mergi nu faci mai mult de jumatate de ora, maximum o ora, in cazul in care vii de la aeroport si trebuie sa ajungi in partea cealalta a orasului.

Sa le iau pe rand. Trenul de la aeroport este de 2 feluri. SchnelleBahn (cu S ca element distinctiv) e o linie normala, din cadrul retelei OBB (reteaua nationala de transport pe calea ferata). CAT este linia express administrata de aeroport. Daca ajungeti in Viena, veti vedea ca in aeroport sunt numai reclame cu CAT, linia express. Ignorati-le. Cautati SchnelleBahn. Pleaca din aproximativ acelasi loc. Daca aveti Viena Card atunci biletele de tren vor costa doar 1,8 euro de caciula, o singura calatorie. La CAT, o calatorie e 9 euro. S7, trenul care va duce in centru (WienMitte) circula din 30 in 30 de minute fix. Opreste in toate statiile de pe parcurs si ajunge in oras cam in 20-30 de minute.

CAT, chiar daca e direct, adica nu opreste decat la Wien Mitte, e mai scump si nu prea merita. La intoarcere, catre aeroport, incercati sa evitati CAT pentru ca cel putin deocamdata WienMitte este in renovare, iar pentru a avea acces la liniile expres trebuie sa ocoliti toata gara. Noi l-am luat catre din dorinta de a economisi timp. Aveam de asteptat la S7 cam 20 de minute conform orarului. Dar ca sa ajungem la linia de unde trebuia sa luam CAT am pierdut vreo 10 minute ocolind gara caci o parte din ea este in renovare si am asteptat vreo 20 de minute primul CAT. Am ajuns la aeroport cam cu 10-15 de minute mai tarziu decat daca optam pentru trenul normal care era mai accesibil din toate punctele de vedere.

Tramvaiele au si ele program care se respecta strict. In fiecare statie exista orarul si ruta pe care circula fiecare linie. Stii in fiecare moment cat ai de asteptat si cate statii mai ai pana la destinatie. Nici macar nu trebuie sa stii germana caci totul este foarte explicit. Mai mult decat atat, in cazul in care nimeresti la capat de linie ai toate sansele sa gasesti acolo un functionar al regiei de transport care sa iti indice traseul pe care trebuie sa il urmezi, inclusiv unde trebuie sa schimbi si ce trebuie sa iei pentru continuarea calatoriei.

orar_transportviena_1.jpg

Autobuzele. La fel ca la tramvai. Merg conform programului si nu sunt aglomerate. Seamana oarecum cu cele pe care le-au bagat mai nou pe rutele din Bucuresti, doar ca sunt austriece nu nemtesti. Nici ei nu au o pasiune pentru aer conditionat asa ca la 30 de grade afara, in tramvaie si autobuze era destul de cald.

Metroul (U-bahn) are 6 magistrale numerotate si colorate diferit, cu cateva puncte de intersectie unde poti schimba linia. Orarul se respecta la secunda. Exista insa si exceptii cand, din cauza unor evenimente neprevazute, poate intarzia. Cand am plecat noi catre Wien Mitte, in drumul spre aeroport, s-a intamplat ceva si am facut cam 20 de minute in loc de 10. In restul zilelor nu s-a intamplat niciodata ca metroul sa intarzie. Si l-am folosit cam de 4-5 ori pe zi.

magistrala_metrouviena_1.jpg

Am remarcat faptul ca in fiecare statie de metrou (dintre cele prin care am trecut) erau scari rulante si lifturi. Lifturile sunt folosite mai mult de catre persoanele in varsta, persoane cu dizabilitati sau cu bagaje. Noi am mers de cateva ori cu ele cand ne dureau picioarele atat de rau incat chiar si drumul pana la scara rulanta ni se parea un cosmar. Accesul in statie se face pe incredere. Da, ati citit bine, pe incredere. Nu exista bariere de trecere si e pe riscul tau daca nu stampilezi biletele de calatorie. Cred ca exista si controale dar in cele 4 zile cat am stat acolo nu am prins niciunul.
Metroul este subteran si suprateran. Daca mergeti la Schonbrunn veti vedea ca trenul merge o bucata de drum si pe la suprafata.

metrouviena_1.jpg

Daca vreti sa experimentati si mersul cu bicicleta, prin Viena exista locuri de unde puteti inchiria cu ora sau cu ziua, doar ca nu stiu sa va spun mai multe pentru ca nu le-am folosit. A, si inca ceva: vienezii isi transporta si bicicletele cu metroul, coborandu-le sau urcandu-le tot cu liftul. Vagoanele au zone rezervate pentru asa ceva, ca si pentru carucioare pentru handicapati si carucioare pentru copii.

Si daca vreti ceva mai haios, atunci puteti inchiria un Segway dar e cam scumput. Cam 70 euro pentru 3 ore.

Iuliana Butuc-Cerchez

Citeste si:

3 Comments

  1. Melinda August 15, 2008 11:38 am

    Vreau sa merg si eu in Viena, in aceasta toamna. Chiar am citit cu interes postul tau si pot spune ca informatiile sunt de real folos.Insa poti sa dai cateva informatii si despre cazarea in Viena?Sa ne povesteti pe unde ai fost cazata, serviciile oferite?

  2. Iuliana August 15, 2008 12:18 pm

    @melinda: Am rezervat prin Yeego.com asa cum am scris intr-un post anterior despre cum poti sa iti faci vacanta prin Internet.

    Am gasit prin ei un hotel de 3 stele, Savoy. Ai si link catre el intr-unul din posturile mele.

    Hotelul e ok, doar ca pe strada pe care e se lucreaza la niste cladiri. Daca stai cu toate geamurile inchise s-ar putea sa nu te deranjeze zgomotul.

    Am platit 84 euro/noapte/camera cu pat dublu. Au si camere triple, daca te intereseaza. Noi am stat, intamplator, intr-una tripla. Probabil ca nu aveau alta disponibila atunci:D

    Pretul include si mic dejun care e destul de ok (mezeluri, branzeturi, legume, cereale, painici de toate feluri, croasante, gemuri, miere, cafea, ceai, lapte, sucuri de fructe si iaurturi).

    Hotelul e la 3 sau 4 statii de metrou de centru (statia cea mai apropiata e Neubaugasse) si poti ajunge in 2 minute de la hotel la metrou iar statia e pe Mariahilferstrasse (daca te intereseaza sa faci si cumparaturi).

    La 3 stele am gasit hotel foarte curat, stil vienez, micut dar cochet si oameni foarte serviabili. Cred ca tot acolo voi sta si data viitoare:)

Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>