Turul Romaniei. 5 concluzii vesele si triste
Am terminat turul mare al Romaniei, in total 2100 de km parcursi in 5 zile. Am fi vrut noi sa ne permitem cel putin inca o zi pentru a ne delecta cu Bucovina, una pentru Maramures si Tara Oasului, si una pentru Cazanele Dunarii, insa asta este, sa fim multumiti cu ce am vazut
Concluzii ar fi multe, insa le-am limitat la cinci. Sper sa va dea de gandit, asa cum mi-au dat si mie.
1. Nu exista o sigura Romanie
Traim cu impresia falsa ca suntem un singur popor, cu identitate nationala clara si cu o istorie similara. Nimic mai fals. Citind despre istoria locurilor prin care am trecut ne-am reamintit de zecile de razboaie duse de romani contra romanilor, de jafurile, violurile si uciderile in masa facute de moldoveni contra ardelenilor si viceversa.
Dar si de frumusetea traditiilor diferite ale unor populatii locale despartite de multe ori doar de un munte, precum si de greutatile enorme la care au fost supusi inaintasii nostri intr-o zona tampon intre marile imperii.
A trece in doar 5 zile prin 6 mari regiuni istorice: Bucovina, Maramures, Tara Oasului (Satmar), Crisana, Banat si Oltenia te ravaseste, fie si numai prin faptul ca iti sar in ochi diferentele de port, de constructii si de gandire dintre zone pe care altminteri le numesti, cu aroganta unui bucurestean: provincie.

Exista mai multe Romanii, evident cu linii comune si cu o limba comuna, insa traiul in fiecare zona este diferit si inca mai curge intr-o cu totul alta viteza decat la oras. Chiar si orasele mari din ‘provincie’ sunt mult ramase in urma Bucurestiului ca viteza de dezvoltare, chiar daca de multe ori sunt de 2-3 ori mai frumoase cu centrul lor istoric redat pietonilor. Suntem o tara cu mai multe viteze, asta e clar.
2. Avem o tara de o frumusete inexprimabila
Natura este foarte bogata in Romania. Odata iesit din praful Baraganului mergi sute de kilometri pe dealuri si prin vai marginite de munti, dand peste tot cu ochii de verdeata, de paduri, de fanete verzi, de rauri nenumarate. N-o fi chiar Elvetia, insa orisicat…

Plimbarea pe Riviera Romaniei de la Cazanele Dunarii iti lasa un sant adanc in minte si in inima, trebuind sa te ciupesti ca sa iti dai seama ca nu visezi si ca esti in Romania. Doar starea jalnica a asfaltului te trezeste la realitate.
Chiar si casele din aceste zone sunt mari, bine ingrijite, renovate si pline de oameni gospodari. Si intr-un an de seceta ca acesta, fructele tot se fac, porumbul si granele tot cresc si apa tot e din belsug.
Ai crede ca esti intr-o tara cu oameni multumiti. Dar…
3. Ne batem joc de ce avem
Mergem cu 100km/h in satele din Moldova si Banat pentru ca Politia nu-si face treaba. Dam foc la miriste in disperare, pentru ca e mai usor si nu ne pasa de fumul care ne intra in nas, gat, ochi si case. Aruncam gunoaie, ambalaje si umplem de mizerie orice ochi de apa lasat de Dumnezeu. Lasam pe sosea cainii si pisicile nascute in ograda, caci Doamne-feri sa ne castram animalele de curte, pe care oricum le tinem intr-un lant de 1 metru, chinuindu-le.
Ne petrecem mare parte a timpului stand si band ce a produs pamantul un an intreg, pana ne pierdem mintile. Si odata iesiti din betie, muncim mult si prost. Nu stim sa facem turism, amestecand pensiunile turistice cu locuinta personala, facand confuzie intre arhitectura traditionala modernizata si casele tip supermarket, reparand ani in sir niste drumuri care se incapataneaza sa ramana rupte si mai ales privind cu nepasare cum ne cad cladirile lasate mostenire de niste austrieci, nemti si unguri demult plecati de pe aceste meleaguri.

Avem o istorie bogata, romantica si oricand romantabila, dar ne incapatanam sa-l vindem doar pe Dracula, si pe acesta vulgarizandu-l la extrem. Ne taiem padurile, facem pasunat excesiv, lasam pamantul in parloaga, umplem de betoane orice colt de verde si furam orice caramida din cetatile veci de secole, ca oricum nu le mai trebuie.

Dar suntem dreptcredinciosi, vizitand cu miile manastirile mici si umile lasate de inaintasi, in timp ce Biserica ridica acum numai si numai megaconstructii dedicate unui dumnezeu pierdut pe undeva printre betoane si masini de lux ale popimii. Am uitat ce inseamna frumusetea florilor de langa bisericile vechi si mai ales am uitat ce inseamna frumusetea modestiei.

Ne batem joc de ce avem pentru ca traim doar pentru prezent, doar pentru azi, incapabili sa privim macar cu 10 zile in viitor. Si e pacat, caci…
4. Nu ne cunoastem istoria
Din aceasta cauza suntem condamnati sa repetam greselile trecutului. Habar n-aveam de marimea si splendoarea Cetatii Neamtului. Il tineam minte pe Stefan cel Mare doar ca pe un om mic de stat si iute la manie care mai trantea cate o manastire imediat dupa ce mai omora niste turci sau iubea o ibovnica. Un general de osti priceput si cam atat. Stiu mai bine istoria occidentala decat cea a Romaniei, si asta dintr-un protest subconstient la adresa indoctrinarii nationalist-comuniste practicate in scoala.
Dar inainte de a practica grimasa si de a da cu flegme la adresa propriului popor ar trebui sa stim cat mai precis ce am fost, ca sa stim ce suntem si ce vom fi. Fara a face acest exercitiu vom continua sa fim dusi de colo-colo de orice vant venit din afara.
Am ramas impresionat de complexitatea statului moldovean sub conducerea lui Stefan, de constructiile masive intinse pe o arie extrem de mare, de bogatia traiului din Tara de Sus ca si de ingeniozitatea militara de care a dat dovada in fortificatiile realizate in urma cu secole, cu nimic mai prejos de cele similare din Occidentul acelei vremi.

Dar am ramas si mai impresionat de cum s-a ales praful de tot ce a facut din cauza unor urmasi nedemni si de cum conflictele care aruncau romani contra romani au fost mai dese si mai sangeroase uneori decat invaziile ruse, austriece, unguresti, poloneze sau turcesti in zona.

Am citit mai multa istorie romaneasca in 5 zile decat am facut-o in ultimii 20 de ani si inca ma mandream ca stiu destula… E pacat, caci lasand la o parte filmele batoase si istoria prefabricata predata in scoli, trecutul nostru ca popor are toate elementele unei adevarate saga, care poate fi foarte usor ecranizata intr-un mod modern si la un nivel profund uman. Subliniez: uman, nu nationalist-decorativ, cum inca se practica!

In fine, nu ne cunoastem nici macar inaintasii personali. Cati dintre noi stiu macar numele strabunicilor lor, ca sa nu mai vorbesc de ocupatia lor, de istoria lor sau de framantarile si traiul lor? Cati dintre noi se intereseaza de asa ceva?
Sa mai spun ca in Anglia sau alte tari europene iti poti trasa linia genealogica uneori mergand pana pe la 1200? Un popor si o populatie fara istorie este condamnata sa fie asimilata de catre cultura mai puternica, si asta pentru ca ii lipseste o identitate reala, iar din aceasta cauza cadem intr-o imitatie ieftina. Pana cand?!

De ce sa nu insistam pe lucrurile care ne definesc si care sunt unice in Europa, de ce sa nu le scoatem in fata nu pentru straini, ci mai intai de toate pentru noi insine, nu pentru a vedea ce cred altii despre noi, ci pentru a ne convinge sa nu mai credem atat de rau noi insine despre noi!
5. Am putea avea foarte mult cu un efort foarte mic
Daca nu am mai arunca gunoaie in jurul nostru, nu ar trebui sa mai dam bani pentru curatenie si ne-am bucura de padurile si poienile si apele la fel de frumoase ca in Elvetia. Daca am matura in fata curtii si daca am strange praful si molozul de pe urma constructiilor nu am mai suferi de astm. Daca am secera miristea si am folosi paiele ramase ca ingrasamant nu am mai sta in nori de fum. Daca nu am mai creste porcul in batatura ci ne-am uni fortele si pamanturile in ferme agricole am iesi din agricultura de subzistenta si am exporta produse bio, cu mai multi bani pentru acelasi efort (asta se face deja in anumite zone din nordul tarii).

Si daca am repara vreo 2000 de km de drumuri nationale nu am mai avea nevoie de autostrazi extrem de scumpe, iar daca am investi in vreo 300-400 de pensiuni si hoteluri de 20-40 de locuri fiecare am incepe sa scoatem din saracie zone de o frumusete unica in Europa.

Cat inseamna asta, 2-3 miliarde de euro pentru drumuri si inca 500 de milioane pentru pensiuni? Mai punem 200 de milioane pentru repararea cetatilor care stau sa cada (rusine, Oradea!!). Adica o transa de imprumut de la FMI pe care n-o mai tocam pe bani de pensii si functionari gavati? Adica 10-15% din banii de la UE? Dar cate ne-ar aduce, de la cei 400.000 de turisti in plus pe an pana la cele 10.000 de locuri de munca intr-o economie reala, basca inca vreo 10.000 datorate serviciilor conexe si intrari de valuta de aproape 1 miliard de euro pe an… O investitie recuperata in cel mult 6-7 ani, e chiar asa de greu de inteles si de facut?!

Sunt extrem de curios cu ce impresie vor ramane cei de la Top Gear dupa ce vor traversa Romania in cele cateva zile in care filmeaza pe aceste meleaguri…

Noi am ramas cu o impresie amestecata, imposibil de reprodus in putine cuvinte. O apreciere pentru frumusetea locurilor, pentru frumusetea unora dintre oamenii care o locuiesc, cat si pentru faptul ca poti sa faci turul unei tari europene superbe cu doar 200 de euro, bani in care incluzi si motorina si cazarea si mancarea.

Dar si cu amaraciunea ca avem inca zeci de diamante care stau aruncate in fata porcilor. Oare ne vom reveni la timp pentru a le pune in valoare cum se cuvine?

Pana atunci, va invitam amandoi, noi, Madalina si Adrian Mihaltianu, autorii acestui tur al Romaniei, sa va vizitati si tara proprie, mai ales prin aceste zone. Poate veti intelege mai mult si despre voi insiva in urma acestui tur. Asa cum ni s-a intamplat si noua.











September 23, 2009 - 4:29 pm
mda…dureros de adevarat…scurt, clar si la obiect. o sinteza “mai perfecta” nu se putea realiza. si nu m-ar mira ca, prin indemnurile pe care, de altfel, indreptatit le afisati, sa fiti catalogati drept comunisti. pentru ca astazi, munca patriotica inseamna comunism. pentru ca asa a fost dat acestui popor, sa fuga de asociere in ferme samd pentru ca isi amintesc de CAP-uri. pentru ca e mult mai usor sa ii faci rau celui de langa tine. pentru ca am uitat ca, daca nu putem fi buni, macar putem fi politicosi. si asta se intampla numai cat noi, “turistii” romani, facem turism in tara. cum iese melteanul la unguri, cum isi cumpara vigneta. in romania o iau doar prostii.
eh, ar fi multe de spus. articolul m-a lasat fara cuvinte pentru ca exact asta simtim si sotia mea, dar si eu, amandoi niste nebuni dupa istorie, natura si locuri frumoase. dar suntem tineri ca si voi. si vom incerca sa promovam si noi tara (am promis asta intr-un comment anterior) pe blog, fara a ne situa pe o pozitie de concurenta. iar daca si alti “nebuni” ca noi vor face asta, atunci putem spera ca nu este totul pierdut.
o observatie de final: e bine sa evitam generalizarile, pentru ca, in toate cazurile, dar absolut in toate, NU SUNT CORECTE, fiind generate, de cele mai multe ori, de starea de spirit care o resimti, justificata, de altfel.
imi permit sa fac eu mea culpa referitor la “rusine oradea!”, pentru ca, de anul acesta a fost demarat proiectul de reabilitare a cetatii, cu fonduri europene, care, dupa cum se stie, nu sunt usor de accesat si asta nu numai din cauza unor “functionari gavati”, ci, de cele mai multe ori, din cauza nestiintei sau a ignorantei.
ca si voi, credem in potentialul turistic al Romaniei si incercam pe cat posibil ca, din pozitia unor “functionari gavati” ce suntem eu si sotia (cu salariile pe care ni le plateste sectorul privat si FMI-ul!!!), sa contribuim, atat cat putem, la dezvoltarea tarii. chiar daca pasii sunt mici si, uneori, insesizabili.
toate cele bune,
ionut
September 23, 2009 - 4:33 pm
Excelent articol, mi-au placut mult si pozele. Pe mine m-ati convins, o sa fac si eu turul Romaniei.
Sper sa mai scrieti cel putin un articol in care povestiti in detaliu drumul ales, precum si obiectivele vizitate.
Nu in ultimul rand, felicitari pentru realizare!
September 23, 2009 - 4:47 pm
wow! felicitările mele pentru acest articol. într-adevăr, aveţi dreptate când spuneţi că nu ne cunoaştem ţara. nu de alta, dar sunt în situaţia de a mă întreba de multe ori unde sunt făcute anumite poze, pentru că n-au o explicaţie sub ele. dar găsesc informaţii la un wiki distanţă.
şi când te gândeşti la triştii care văd întâi ţările altora şi după vin şi se plâng de România că e aşa şi pe dincolo…
September 23, 2009 - 5:05 pm
Ionut, nici ca imi puteai da o stire mai buna cu privire la cetatea Oradei. Am admirat frumusetea orasului, (vom reveni cu un articol separat), dar am ramas masca sa vedem in ce hal de degradare este cetatea insasi.
‘Functionari gavati’ se refera la sutele de mii de functionari care nu au alta treaba decat a lua taxe pentru a elibera avize inutile. La ei ma refeream. In rest, un stat unde functionarii publici o duc bine si isi slujesc semenii este un stat sanatos
September 23, 2009 - 5:07 pm
Razvan, desigur, revenim cu articole dedicate pentru Cetatea Neamtului si Oradea, dar si cu recenzii la cele patru pensiuni la care am stat. Timp sa avem
September 24, 2009 - 10:24 am
Incredibil de obiectiv şi în acelaşi timp frumos aţi scris acest articol. Felicitări.
September 24, 2009 - 2:13 pm
Foarte bun articolul! Voi face in asa fel incat sa-l citeasca toti prietenii si cunoscutii mei! Ma simt datoare, macar pentru atat lucru!
Cu bine, A.
September 25, 2009 - 5:33 pm
Citit, postat pe Facebook – relevant si obiectiv. Voi citi si precedentele pe parcurs.
September 30, 2009 - 11:26 pm
salut,
super fain! va invidiez. mi-as fi dorit doar sa stiu ce locuri sunt cele din fotografie. daca se poate, sarumana in avans!
September 30, 2009 - 11:54 pm
La cererea publicului, pozele sunt, in ordine:
1.Ogoare la baza Cetatii Neamtului, in Moldova
2 si 3 Case din Ciocanesti, sat-muzeu din inima Bucovinei
4. Palat din centrul Oradei, poate un oradean sa ii spuna numele si istoria
5. Casa tipica din Banat, in Toboliu, langa granita cu Ungaria
6. Vale pe drumul Campulung Moldovenesc – Viseu
7. Apus de soare spre Cazanele Dunarii, la vreo 20 km sud de Moldova Veche
8. Serpentine pe doua benzi langa Campulung Moldovenesc
9. Cal langa Moldova Veche
10. Miri la poalele cetatii in ruine a Oradei
11 si 12. Voronet, detaliu
13 si 14 Cetatea Neamtului, viaductul si o usa veche de 400 de ani
15. Sucevita
16. Detaliu la Cetatea Neamtului
17. Pasajul Vulturul Negru din cladirea omonima in centrul Oradei, vitraliu
18 si 19. Cruci in Cimitirul Vesel din Sapanta
20. Priveliste de pe terasa pensiunii Cristiana din Manastirea Humorului
21. Turnul Palatului Vulturul Negru, Oradea
22. Teatrul din Oradea
23. Centrul Oradei
24. Turn, detaliu de pe alt palat din Oradea, imi scapa numele
25. Sandero apropriindu-se de Moldova Veche, cu Dunarea abia intrata in tara la orizont.
Sper sa revin cat de repede cu un film, ca am filmat o groaza…
October 1, 2009 - 12:16 am
dureros de adevarat mai este ceea ce spui tu aici …
October 1, 2009 - 8:00 am
Observ ca ai ratat Iasul. Merita o privire
.
October 1, 2009 - 8:12 am
frumos scris. faine poze. dar… oare ce ramane dupa toate astea in mintea unui romanas de rand? cu tot respectul, NIMIC. o sa ramanem in continuare cioflingari si scuipatori de seminte, incercand sa gasim calea cea mai scurta si comoda pentru orice, sacrificand binele comun pentru unul personal, mai apropiat temporal si mult mai usor de atins.
si nu ma intelege gresit, dar titlul e “5 concluzii VESELE si triste”. oare care-ar fi alea vesele? ca pana la mine n-au ajuns decat alea triste. poate si pentru ca stiu despre ce vorbesti…
@faith
“şi când te gândeşti la triştii care văd întâi ţările altora şi după vin şi se plâng de România că e aşa şi pe dincolo…”. dragul meu, pot spune ca in cazul asta si eu sunt un astfel de trist. am avut multe intamplari nu tocmai placute ca sofer in romania, pe care n-am avut ocazia si “placerea” de a le experimenta prin alte tari. si cum vrei sa nu ma plang de romani si de romania, cand eu imi tin in buzunare gunoaiele pana la primul cos de gunoi, admirand in acelasi timp peturile care cresc in ape mai ceva ca pestii, si delectandu-ma pe crestele muntilor cu ambalaje diverse? suntem buni sa aratam cu degetul pe altul, dar cati ar face munca voluntara – si cred ca sunt inteles ce vreau sa spun cu asta – in folosul comunitatii?
hai ca m-am intins destul cu comentariul, trebuie sa mai merg si la munca
. in incheiere, vreau sa intreb autorul (sau autorii) cu ce impresie au ramas dupa o astfel de calatorie? mie mi-a lasat un gust amar…
vanitas vanitorum et omnia vanitas. cred ca cu asta am spus totul.
toate cele bune.
October 1, 2009 - 12:06 pm
Crunt dar adevarat. Am facut si eu acest tur dar in 3 etape. Aceleasi impresii mi-au trezit. Pacat ca nu gandesc la fel si cei care au putere de decizie. Daca am face drumurile nationale cu 4 benzi asa cum se fac in Grecia, Turcia si alte tari nu am avea nevoie de proiecte costisitoare de autostrazi pe care, la cum merge economia, nu prea o sa mearga nimeni.
ROMANIA TREZESTE-TE!
October 1, 2009 - 12:45 pm
Teutonule, concluziile vesele sunt: Romania e incredibil de frumoasa in anumite zone; multe sate au case renovate; incep sa fie tot mai multe cetati renovate cum trebuie (vezi Cetatea Neamtului); pensiunile incep sa fie destule si cu conditii de cazare foarte bune la preturi acceptabile; starea asfaltului in Moldova si Muntenia este foarte buna, se finalizeaza totusi proiecte mari de infrastructura; avem inca destule zone cu un potential turistic urias; avem inca suficiente paduri.
Concluziile triste sunt si ele multe. Nu mai revin asupra lor. Cea mai trista e ca ne batem joc de ce avem. Dar nu este absolut nimic care nu se poate repara. Sunt convins ca initiativa privata va rezolva multe, chiar daca in lipsa implicarii corecte a Statului se vor face in continuare multe greseli (vezi excesul de pensiuni din Bran) si normalizarea va dura din aceasta cauza mai mult.
October 1, 2009 - 12:46 pm
@Manole, am ratat si Iasiul si Suceava, dar acolo am mai fost de curand
October 1, 2009 - 4:21 pm
xplorio, nu ma intelege gresit, romania e si tara mea. e patria mea. intotdeauna va fi ceva special pentru mine, chiar daca e in halul in care e acum. dar da-mi voie sa-ti spun asa:
romania e frumoasa, intr-adevar. pe bucati. privita in ansamblu, nu cred ca mai e chiar asa.
multe sate sunt in paragina. nu casele, satele.
monumentele istorice… ai vazut cum arata prin alte tari? noi abia coboram din copac. si ca sa te convingi, du-te la adamclisi. sa vezi in ce case s-a transformat zidul celei mai mari cetati precrestine din zona.
cu pensiunile e cu dus si intors. sectorul privat de turism inca mai are multe de oferit. din punctul meu de vedere, raportul calitate/pret e inca subunitar. mult.
nu stiu pe unde-ai mers cu masina, si nu stiu cum se comporta sandero. dar cu exceptia a catorva sute de km, in muntenia, dobrogea si ardeal a cam trebuit sa respect limitele legale. pentru ca altfel era vai de masina mea.
potential turistic avem. dar nu stim sa-l punem in valoare. daca ai fost putin prin lume, ai vazut ca peste tot, daca are omu un bolovan mai mare in curte, ii tranteste o poveste frumoasa, il ingradeste si-l face parc natural. normal, trebuie sa platesti ca sa-l vezi.
cu padurile te contrazic. nu ca nu-s de acord, dar crede-ma, am vazut mai bine. nu stiu pe unde-ai mers, si ce-ai vazut, dar inca de acum cativa ani am vazut versanti intregi de munti, despaduriti. stii cat de deprimat arata? si apoi am vazut ce paduri au altii… jenant.
deci, sa nu fiu inteles gresit: sunt dezamagit de halul in care a fost adusa tara. sunt si mai dezamagit ca toti stam si ne uitam si aratam cu degetul, dar la capitolul fapte suntem repetenti. cu toate astea, e tara mea… cu bune si rele…
October 1, 2009 - 5:04 pm
@xplorio: multumesc frumos!
October 1, 2009 - 9:35 pm
Teutonule, nu te-am inteles deloc gresit, stiu ce simti pentru ca simt la fel. Doar ca in ultimul timp mi-am impus sa fiu mai pozitiv. Cam la fel cum sunt multi dintre strainii care ne viziteaza tara, si carora nu le sar in ochi toate relele – ei vad si partea buna.
Despre paduri, totusi: e jale mare, fara indoiala, eu ziceam doar ca inca mai sunt zone in care padurile nu sunt pradate, si asta ma bucura. Cat or mai fi…
October 6, 2009 - 10:29 am
O radiografie destul de cuprinzatroare.
Din pacate cine ar trebui sa vada si sa auda nu ia nici o masura.
Poate la perdele pentru minister.
Nu cred ca vom avea si noi un turism civilizat cu drumuri si obiective turistice in conditii bune.
Un obiectiv turistic e greu de gasit, Evenimentele care au loc sunt promovate dupa ce au loc, etc.
Pacat, mare pacat..
October 6, 2009 - 12:13 pm
Eu cred ca românul este genul “brânză bună în burduf de câine”. Câte ţări au avut (sau chiar mai au) resursele noastre, relieful nostru variat şi meleaguri aşa frumoase?
Şi ce dacă avem?!
Noi stim f bine ce avem, şi pentru că avem (si voi nu aveti, sic) nu este nevoie sa le respectam. Le avem, “by default”.
Cand dam cu fruntea de pragul de sus, ne mai trezim câteodată cât să mai “dregem busuiocul”. Suntem nesimtiti pentru ca avem tot ce ne trebuie.
Si dacă unii se mai uită la noi în curte (şi pe bună dreptate) ne scandalizam, ii categorisim in fel si chip. Ce se uită la averile noastre? Să-şi vadă de programele lor ce le au de respectat! Noi n-avem nevoie.
October 6, 2009 - 9:10 pm
Foarte frumos imbinat textul cu pozele. Si.. mare dreptate! Nu prea ne stim istoria si stramosii dar gravitatea consta in faptul ca nu prea ne pasa. Si apoi.. urmeaza proasta promovare
October 13, 2009 - 1:15 pm
Salut,
Simt un gust dulce-amarui dupa ce am citit articolul vostru: dulce pentru ca obisnuiesc sa ies in fiecare week-end cu sotul meu si sa descoperim o bucatica din Romanica noastra, si amarui, pentru ca am sesizat si noi neajunsurile ei, gropile de gunoi rasfirate printre maciesi infloriti si miei albi. Si mai dureros mi se pare faptul ca toti tragem concluzii si observam ce nu merge si ne razvratim impotriva a ceea ce vedem si nu ne place, dar nu prea facem nimic. Nu vreau sa incep o campanie de “curatare” a Romaniei(sunt prea mica pentru asta) si nici sa ma mandresc, dar cati dintre cei care am mers prin tara am luat 2-3 saci menajeri ca sa-i umplem cu cateva dintre gunoaiele ce le gasim in drum? Sau cati am dat un sfat bun taranului care si-a priponit calul de fantana sau a aruncat catelul abia fatat pe apa…Sambetei? Cred ca schimbarea Romaniei incepe din NOI! Nu din statistici si reflectii; la asta ne pricepem toti!
Nu critic, departe de mine gandul, doar ca sper sa inceapa si unii dintre noi sa face ceva practic pentru tara asta minunata in care traim…
Cu bine,
Iulia
October 16, 2009 - 9:56 am
Iulia, sa stii ca o mana de oameni tot suntem

Sunt multi dintre noi care oprim masina si aruncam cate o paine cainelui famelic si hingherit de pe sosea, care la plecarea de la picnic mai luam 2-3 saci menajeri burdusiti cu gunoaiele gasite si pe care indraznim sa le indesam fara sa ne varsam matele.
La capitolul cu sfatul… noi doi nu stam prea bine, ca era sa ne-o luam in mai multe randuri de la tarani, ba o data am fost amenintati cu pusca si un eventual glont in cap. Nu ne punem cu ei.
Dar te asigur ca existam acolo, undeva, si, in limita putintei, ne facem partea.
Multumim ca esti, multumim ca sunteti!
October 23, 2009 - 11:26 am
Felicitari, alte cuvinte sunt de prisos.
October 28, 2009 - 9:22 am
Romania este frumoasa! De fapt romaniile sunt frumoase!!!
Ati punctat anumite aspecte pe care incerc sa le promovez si eu in jurul meu. Din pacate ne lipseste si o sursa a informatiilor turistice si aici dau vina direct pe centrele de informare turistica si pe directiile judetele pentru turism si cultura.
Ia uitati-va la Sibiu si Marginimea Sibiului. In lunile iunie, iulie si august nu se vorbeste acolo decat germana, olandeza, daneza. Cu efort mare (pentru ca fiecare are mandria lui) si bani de-ai lor si nu de-ai nostri s-a facut ce s-a facut.
Istoria cea mai adevarata este istoria de astazi. Ce s-a intamplat ieri deja avem indoieli ca mai este adevarata. Insa nu stim multe despre rusii care au facut din Romania teren arabil dupa cel de-al doilea razboi, cum hortistii aproape ca ne-au epurat ca si romani din transilvania, cum greco-catolicii sunt mai ortodocsi decat ortodocsii denumiti si altele si altele.
Cinste voua!
November 1, 2009 - 10:49 am
Eu am facut anul asta un tur prin Ardeal, ceva de genul….nicaieri in lume nu ai sa gaseste frumuseti cum sunt la noi …peisaje, case, oamnei…frumos, foarte frumos….tuturor prietenilor mei le-am recomandat un astfel de concediu. Felcitari voua ca o faceti intr-un cadru mai larg.
November 2, 2009 - 10:23 pm
tot ce va pot spune, este ca locuiesc in franta si nu am incetat sa vorbesc in jurul meu, despre rominia, ca nu sintem o natiune de tigani, am facut conferinte despre rominia, la nivelul meu fac tot ce pot ca sa schimb privirea ocidentalilor despre tara noastra, dar atit timp cit rominii se vor autoflagela in strainatate si vor vorbi de rau tara lor si tiganii vor veni in masa in franta ca sa cerseasca si sa fure, imi pare rau, mai sint si tigani care sint oameni de bine, dar ce poti face daca marea majoritate ne face de ris inclus asa zis si bunii romini, faceti tot ce va sta in putere sa schimbati asta, va sarut pe toti rominii de pretutindeni, si incercati sa schimbati lucrurile
November 3, 2009 - 7:37 pm
Corect si adevarat….o singura mentiune…200 euro in 5 zile de mers cu masina nu-ti ajung decat pt. benzina…si inca ceva…daca ai putea sa ne spui si noua traseul pe care l-ai urmat ar fi super.
November 4, 2009 - 9:59 am
Sa afirmi ca poti face turul Romaniei cu doar 200 EURO cost total mi se pare o supraexagerare a exagerarilor. Nici in 2000, cand am facut eu turul Romaniei, nu m-as fi putut incadra in suma asta, sa fim seriosi! Nici daca dormi in masina si nu mananci nu te incadrezi in 200 de euro … poate doar daca faci turul pe bicicleta, dormi in cort in locuri unde nu prea ai voie si mai iesi undeva la un bufet sa cumperi ceva de mancare …. sau daca ceri din poarta in poarta, ceea ce nu mi se pare o maniera corecta ….. etc. etc. …. dar o iau ca pe o metafora
. Si noroc ca strainii nu stiu romana, ca altfel si-ar lua 200 de euro chititi sa faca turul acestei tari din Europa, dar prea putin europeana…
November 5, 2009 - 12:53 pm
anka, stefan, niste scurte calcule:)
Sandero Diesel 1.5 85 CP.
Total litri consumati in cei 2100km: 95×3.85 lei = 365 lei
Taxe vizitare Cetatea Neamtului, Voronet, Sapanta: 25+16+10 lei=61 lei
Cazare Manastirea Humorului: 70 lei
Cazare Sapanta: 60 lei
Cazare 1 Mai: 60 lei
Cazare Turnu Severin: 70 lei
Mancare: 150 lei
Suveniruri, serbeturi etc: 100 lei
Total: 936 lei.
De fapt, aveti dreptate, au fost in total 214 euro
Simplul fapt ca voi nu puteti face turul unei tari cu atat de putini bani nu inseamna ca este imposibil. Noi nu prea mancam in restaurante (desi la Severin am mancat bine), dar nici nu ne cazam la cort si nici nu dormim in masina. Toate pensiunile la care am stat au conditii absolut decente.
Iar cand iti faci singur supa instant si iei o shaorma in loc de un meniu de restaurant, sa stii ca n-ai nicio treaba. Ne-a interesat in acest tur sa fim economici. Iata ca am fost, dar nici n-am murit de foame, stati linistiti.
Asta nu inseamna ca trebuie sa faceti ca noi (iar daca veti citi acest blog veti vedea ca stim ce inseamna si 5 stele, si ce inseamna si statul la cort).
Romania are din fericire ce oferi la orice nivel de pret. Cam asta e ideea.
November 5, 2009 - 12:54 pm
Stefan, traseul este scris pe indelete pe blog. Urmeaza linkurile din text si vei vedea pe unde am fost. Suplimentar, poti urmari aventura noastra din postura soferului pe
http://www.drive-test.ro/turul_romaniei_sandero
December 2, 2009 - 7:33 pm
Draga Madalina si Adrian, am vazut abia azi descrierea minunata pe care ati facut o si am descoperit si o fotografie de pe terasa pensiunii noastre, semn ca ati poposit la pensiunea Cristiana din Manastirea Humor. Va multumesc din suflet pentru ca v a placut si coltisorul nostru de rai si, sincer, asteptam cu mult drag sa reveniti pe meleagurile noastre! Cristiana
December 2, 2009 - 11:40 pm
Ca sa vezi ce mica e lumea!:))
Draga Cristiana, in mod cert vom mai reveni pe la voi, caci da!, ne-a placut coltisorul vostru de rai!
de altfel, vi l-am si recomandat intr-un alt post al nostru, inca de cand eram pe drumuri, si multi ne-au confirmat cele spuse. Vezi
http://www.xplorio.ro/bucovina-cetatea-piatra-neamt-si-gura-humorului/
March 14, 2010 - 11:11 pm
Am trecut prin majoritatea locurilor pe care le-ati aratat. Este perfect adevarat, as avea unele completari nu contradictii, Am facut turul oraselor din Romania pe jos si realitatea e mult mai dura ,dar si mai interesanta… Am trecut prin 234 de orase dupa 8400 de km si credeti-ma ca Romania ne uimeste mereu dar in acelasi timp m-am indragostit de ea iremediabil. I’M CRAZY BECAUSE I LOVE THIS COUNTRY!
July 28, 2010 - 8:57 am
Complimente, splendid articol si mare dragoste pentru tara si pentru frumos.
Merita sa fie citit de cit mai multa lume si in special de noi nostalgicii din strainatate de jumatate de veac.
August 19, 2010 - 11:09 am
Mi se pare o expunere, naiva, un pic patetica, dominata de superficialitate, cu solutii fanteziste si per total lipsita de coerenta.
August 19, 2010 - 8:00 pm
Daca e patetica in sensul romanesc al cuvantului, pe care sunt convins ca il stiti, atunci ne faceti un compliment. Pentru care va multumim
August 20, 2010 - 2:53 pm
Am calatorit mult prin Romania si voi mai calatorii prin tara cit ma vor tine picioarele. Concluziile mele sunt identice cu ale tale. Marturie sunt filmele pe care le-am postat pe http://www.youtube.com/user/ccccorneliu56. Solutia?! Se afla in primul vers din Imnul Romaniei. Ne mai trebuie, insa, un impuls sa ne trezim si sa actionam.
Cu respect, Corneliu
August 23, 2010 - 11:23 am
Minunate impresii pline de invataminte. Imi iubesc tara cu bune si cu rele, este casa mea de odihna, plina de impliniri si neimpliniri, prea aspra judecata unora, au uitat ca aici s-au nascut, aici au invatat abecedarul, aici au iubit, aici au suferit, aici au vazut minunile propriei sale naturi, cine isi critica tara se critica pe el insusi si originea lui !
Cu respect
LAURENTIU
August 23, 2010 - 5:41 pm
Un articol bine scris, mi-a placut.! imi place !
August 24, 2010 - 3:21 am
asta imi aduce aminte de teoria ruseasca de imediat dupa razboi: Romania stat imperialist, care a ocupat teritorii: Basarabia, Bucovina, Dobrogea, Ardealul.
le-au eliberat rusii in parte… :0(
in rest, sunt de acord cu alte multe chestii: ca se taie padurile fara cap, etc.
dar se amesteca adevarul verificabil cu chestii neverificabile, mincinoase, tocmai pentru a trece neadevarul in adevar prin procedeul asta (foaaarte folosit in publicitate).
asta e opinia mea si mi-am spus-o. pe scurt.
si nu, nu exista mai multe Romanii. doar una singura: Romania Mare.
August 29, 2010 - 5:28 pm
Imi place articolul…foarte “la obiect”!
September 2, 2010 - 4:43 am
… m-a socat rasismul din acest articol chiar de la inceput: “jafurile, violurile si uciderile in masa facute de moldoveni contra ardelenilor si viceversa.” … sincer, toti stim ca a fost (si inca exista aceasta cretinie tipic frustrata ardeleneasca) despre fostii sclavi de 800 de ani ai altora impotriva moldovenilor… !!! Cum poti sa faci asa un articol bazandu-te pe poze si ceva “patriotism” chiar promulgand rasismul “delicat” in text… Sincer, as vrea sa plece ardealul la unguri oricand, sa stea inca 800 de ani… SINT PRIMUL SA VOTEZ !!! … poate atunci grasanii impotenti ardeleni si cei care mai practica masturbarea intelectuala se vor potoli cu sfaturi !!! CHIAR NU VA “PRINDE-TI” PRIN TEXTUL ASTA ??!! E facut de alt frustrat care se “tradeaza” prin textulete dulci: e simplu copiat din orice doctrina KGB chiar simpla !!!
September 2, 2010 - 7:05 am
Bogdane, io zic ca te-ai socat degeaba. Citeste-ti istoria si o sa vezi ca atat ardelenii cat si moldovenii faceau incursiuni de jaf si dominare unii impotriva altora.
Vezi si ca incurci termenii, nu exista rasa ardeleneasca si nici cea moldoveneasca. Termenii sunt strict istorici si denota acelasi popor care pe vremea aia era impartit in doua (trei) tari.
Cat despre doctrina KGB… ce sa zic… “medicamente!”