Padurea Comana, paradisul ascuns la 30km de Bucuresti - Xplorio

Padurea Comana, paradisul ascuns la 30km de Bucuresti

Inca sunt indoit daca sa scriu prea multe despre acest loc aflat atat de aproape de Bucuresti, nu de alta dar e inca atat de curat si de linistit prin comparatie cu celelalte paduri din zona… Am incredere in voi insa.

Am avut de testat un Volvo XC70, timpul era scurt, iar apetitul pentru combustibil al acestei masini nu ne dadea prea multe sanse. Asadar am tot cautat o zona nevizitata de noi pe langa Bucuresti. Mare mi-a fost mirarea sa vad pe Panoramio niste poze din Parcul Natural Comana, aflat la doar 30km de Bucuresti, inspre Giurgiu. Recunosc smerit, in 34 de ani de viata e prima data cand ma gandesc sa vizitez acest parc natural.

La Padurea Comana ajungi usor, apucand drumul spre Giurgiu. Atentie, ca pana in Adunatii Copaceni drumul e sub orice critica. Imediat la intrarea in acest sat, dupa ce treci de podul peste Arges, faci stanga catre Mogosesti. Drumul judetean e in stare buna, iar zona merita vizitata mai ales primavara si vara, cand toti pomii fructiferi si dealurile respira un aer mai putin poluat decat gasesti in zona de nord a Bucurestiului.

Drumul te duce singur catre satul Comana, unde treci strangand din dinti pe langa manastirea cu acelasi nume aflata intr-o avansata stare de paragina (dateaza inca din 1588!!), iar din centrul satului cotesti dreapta direct spre padure. O, si ce padure…

Parcul natural Comana are in total 250 de kilometri patrati, din care 96km2 de padure, 12 kilometri patrati de balta si 3 kilometri de mlastini si saraturi. Peisaj de Delta, aer curat de-ti vine sa-l bei, poteci si drumuri forestiere pierdute prin padure, dar si un “Sat Celtic” aflat intr-o avansata stare de degradare.
Acesta din urma este alcatuit in fapt din niste locuinte lacustre amenajate intr-o vreme in care se dorea includerea intr-un circuit turistic mai serios a acestui parc. Iti trebuie mare atentie sa mergi pe pontoanele de lemn putrezit, insa peisajul merita tot efortul.

Ai impresia ca esti oriunde, numai atat de aproape de un oras muribund nu. Soarele incalzeste din belsug balta, totul fosneste imprejurul tau iar senzatia de libertate e de nedescris. Da, nu trebuie neaparat sa mergi in Delta pentru a o simti. De altfel, se pare ca poti inchiria si barci… dar asta poate tura viitoare.

Exista si o cabana numita Fantana cu nuc, insa nu am reusit sa vedem cat costa cazarea si mai ales cum anume poti face o rezervare. Din pacate, la cativa zeci de metri de la cabana se afla un loc de popas, unde se presupune de altfel ca a fost ucis Vlad Tepes. Ei bine, locul era tocmai ocupat de niste melteni infioratori, cu manelele de rigoare urland din difuzoare. Cum Volvo-ul nu era al meu m-am abtinut cu greu sa nu ‘alunec’ pe noroiul de pe drumul forestier direct in picnicul lor de nenorociti. Unde esti tu Tepes Doamne…

Sfat asadar: merita vizitata in timpul saptamanii. Nu garantez ca in weekend nu vei da de aceeasi specie sinistra de grobieni care vor polua sonor si olfactiv toata splendoarea acestei zone. Daca tii mortis, poti merge in mai la Sarbatoarea Bujorului, tinuta in satele din apropiere…

Trebuie sa fii atent pe unde calci, la tot pasul freamata viata: broscute, soparle, mici rozatoare… Probabil ca in timpul verii abunda si tantarii, deci n-ar fi o idee rea sa te dai din timp cu lotiune contra tantarilor (nu ca ar avea un mare efect :P)

Privelistea colibelor lacustre si a stufarisului abia trezit din somnul de iarna te lasa fara cuvinte. Pur si simplu iti vine sa stai acolo, sa-ti faci si tu o coliba si sa te pierzi in visare. 24 de ore pe zi.

Am lasat apoi peisajul de Delta in urma si ne-am afundat in padure (la propriu daca a plouat de curand, drumul forestier a pus probleme mari la un moment dat cu sleauri de 30 cm si noroi din belsug), unde am inceput sa descoperim o lume inca nepoluata si putin afectata de interventia omului.

Stejari si frasini, unii vechi de sute de ani, apoi mai la sud o rezervatie de bujori, sute de specii de pasari, 20 de specii de pesti… Mai multe amanunte despre parcul natural cititi aici, eu voi mai spune doar ca lucrurile astea trebuie vazute si respirate, nu scrise.

Noi vom reveni pentru a ne plimba pe indelete si pe jos prin padure, caci testul nostru cu Volvo-ul nu ne-a lasat prea mult ragaz pentru a respira cum trebuie acest templu natural.

Am iesit apoi in drumul care merge spre Mihai Bravu (intorcandu-ne prin Comana). Atentie insa ca e foarte rupt si plin de gropi. Nu pot spune ca m-a suparat acest lucru, poate asta va face ca destul de putina lume sa vina in zona. Insa preferabil sa ai un 4×4.

Si evident, nu mai spui la nimeni, da?

Citeste si:

44 Comments

1. Turist March 17, 2009 2:14 pm

Frumos ceea ce faceti.
    Va asteptam si in partea stinga a Prutului sa descoperiti lucruri noi ;)

2. xplorio March 17, 2009 8:28 pm

Probabil ca la vara o sa ne ia cumnata de-o aripa si-o sa ne treaca Prutul :))

3. artistu April 1, 2009 1:59 pm

Sa stiti ca ma tot tin de ceva timp sa ajung si pe la Comana, dar nu am reusit. Asa ca acum am trecut-o la lista de TO DO in telefon! :D

4. Costin April 17, 2009 7:38 pm

Imi puteti spune cum se ajunge exact din bucuresti in Comana?
    Multumesc!

5. xplorio April 17, 2009 9:47 pm

@costin! poate daca citesti articolul… ;)

6. radu oltean April 24, 2009 9:23 am

exceptionl articolul. Am fost la manastire de 2 ori dar nu am descoperit si “delta” desi stiam ca e rezervatia naturala a Neajlovului. Am fost intr-o vara si in padure dar era plina ochi de tantari ff agresivi (te intepau prin haine) si am plecat repede.
    Zona are un potential urias dar satul si oamenii nu prea …
    Manastirea are un nou viitor datorita noului staret.

7. xplorio April 24, 2009 4:43 pm

Radu, nu ma indoiesc ca vara abunda tantarii pe acolo, doar-doar te vei simti exact ca-n Delta :P

8. Vlad April 29, 2009 12:42 pm

Am fost si eu in zona, stiam de rezervatia Comana dar nu stiam cum sa ajung acolo. Asa ca m-am rezumat doar la manastirea Comana, care are multa istorie in spate, si pe cat de multa istorie, pe atat de multa delasare si indiferenta din partea noastra. Cateva impresii am scris la momentul respectiv aici:
    Cred ca e una din relativ putinele destinatii interesante de la sud de Bucuresti, care se pot face intr-o zi. Si neaparat sa testati capsunile de la tarani daca ajungeti pe acolo in sezonul lor.

Intrebare: a fost cineva la pestera Sfantului Dimitrie Basarabov din Bulgaria? E foarte aproape de Ruse si eram curios… postul asta se refera la o zona care ar putea include si chestiile interesante de pe langa Ruse.

P.S. Se pare ca in stanga Prutului nu mai ajunge nimeni asa curand :)

9. titi May 1, 2009 1:39 pm

va rog frumos sa indicatzi cum ajung si eu in locu asta . si pe la delta si pe la padure , manastirea mai putzin dar totusi si acolo . avand in vedere k nu prea ies din bucuresti . cum ajung cu trenu acolo , masina nu am :D . daca se poate ajunge cu trenul si dupaia pe jos sau ceva . multzumesc :)

10. xplorio May 1, 2009 10:14 pm

Nu stiu daca poti ajunge cu trenul. Cu siguranta exista insa autocare care fac transport Bucuresti-Adunatii Copaceni. Iar de acolo poti merge cu ‘ia-ma nene’…

11. viktor May 10, 2009 3:19 pm

Se poate ajunge in Comana foarte usor cu microbuzul care pleaca de langa gara progresu,mai exact de la capatul liniei de tramvai.

12. mihai May 21, 2009 1:03 pm

Calugarenii si Comana sunt cele mai frumoase locuri de langa Bucuresti. Am inteles ca acele corturi sunt decoruri dintr-un episod din Xena. nu stiu daca e veridica informatia. nu am verificat.

13. ioana June 8, 2009 1:41 pm

eu am casa si in comuna comana dar si in satul vlad-tepes
    va spun ca merita vizitat
    si la sarbatoarea bujorului e chiar frumos inafara faptului ca e foarte aglomerat :D
    …eu am fost si la fantana cu nucu si chiar in manastirea comana m-am botezat :Ddaka vreti amanunte va pot spune ….
    id meu :cristina_lovemiss1

14. hellena June 10, 2009 10:17 pm

se poate campa?

15. nico June 20, 2009 8:39 pm

O fi frumos , da` noi n-am vazut decat niste drumuri INFECTE (Bucuresti , Calugareni , Comana , Mihai Bravu -retur ), masina ti-o faci praf , asa ca nu-ti mai arde de nimic !
    Mai exista si alt traseu ?
    Pacat , e foarte aproape de Bucuresti..

16. cristof50 July 27, 2009 9:20 am

Am ajuns in 26 iulie a.c. la Comana pt prima data.
    Am vizitat manastirea cu inprejurimile.
    Apoi, la recomandarea unui localnic, am ajuns in padure cu scopul de a respira aer curat si a servi o gustare de acasa la iarba verde.
    Am mers cativa kilometri paralel cu una din marginile padurii pana la o raspantie de drumuri.
    Aici am cedat si ocupat un loc fara iarba, cu nisip si pamant gol, dar cu umbra si un aer deosebit de curat. Am gustat din merinde pe o patura impreuna cu familia si m-am intors resemnat prin Badeni-Calugareni la Bucuresti. Drumul pe aici f. modest.
    Sunt recunoscator aceluia care ma lamureste cum ajungeam la la fantana, la colibele parasite, la faimoasa microdelta, poiana cu bujori, etc.
    Desigur zona este minunata, dar lipsec indicatoarele. Doresc mult sa revin in aceste locuri.

17. babanul October 11, 2009 11:22 am

Constructiile lacustre din balata Neajlovului ( Padurea Comana) au fost constuite in toamna anului 2002 de catre Mediapro Pictures ca decor al filmului Boudica (http://www.imdb.com/title/tt0338806/). Constructiile au fost realizate cu oameni din sat si coordonate de o echipa Mediapro. Au fost construite:
    - insula aflata la cca 300 m in mlastina
    - podul de acces ( larg de cca 6 m si lung de 300m)
    - 3 colibe lacustre mari
    - 6 colibe mici
    - diferite acareturi ( cocini, tzarcuri, pontoane)
    Insula a fost construita pe un colnic aflat in mlastina.
    Colibele au fost construite pe structura de lemn de fag/brad si acoperite cu trestie si rogoz.
    Podul este construit pe bile de brad/fag si podit cu dulapi de brad.
    Intreaga lucrare a fost realizata in 8 saptamani ( sept-oct 2002) si a copiat in detaliu un sat iceean din perioada anilor 50-60 DC asa cum a fost prezentat de istoriografia romana din epoca imparatului Claudiu.
    Dupa filmari, decorul a ramas in administrarea Ocolului Silvic Comana.

18. ionut October 27, 2009 3:53 pm

cale ferata exista. de la 1869, fiind una din cele mai vechi din tara. deci, se poate ajunge la comana cu trenul, numai daca onor CFR mai opereaza cu trenuri personale pe ruta Bucuresti-Giurgiu. eu asa am fost prin 2001…

19. ana November 12, 2009 11:28 am

am citit articolul. foarte poetic si imbietor in a vizita zona. Intamplator, eu ma gandesc serios la a-mi organiza petrecerea de nunta la casa comana tocmai pentru a regasi un petic de verdeata si de aer curat. O mare problema se pune insa: caut cu disperare posibilitati de cazare in zona. Aveti voi mai multe informatii? hotel, motel, particulari… chiar si manastire, in satele sau orasele apropiate?

20. gelu November 15, 2009 4:59 pm

pentru nunta iti recomand salonul din paure de la casa comana vezi pareri pe miresici.ro

21. Dan Bobeica February 28, 2010 8:34 pm

De cand trenul personal nu mai circula (pt. ca Argesul a distrus podul de la Gradistea) o alta cale ar fi cu microbuze care pleaca chiar de acolo unde e capatul lui 102 (aproape de gara Progresul, dar nu la gara ci unde e si capat de linie de tramvai). Si prefer sa ma duc cu asa ceva pt. a-mi proteja masina de acele drumuri proaste. Insa Comana are vraja ei. De multe ori am fost pana la intrarea in satul Vlad Tepes apoi am tinut un traseu prin padurile respective si am iesit apoi in satul Comana, iar dupa ce m-am oprit si pe la manastire am plecat cu un alt microbuz spre Bucuresti. Mi-a placut padurea din zona Vlad Tepes, m-am si intalnit acum 5 ani , prin martie, cu mai multi mistreti dar si caprioare am vazut in acea zi.
    Poate o sa faceum un traseu impreuna pe acea “ruta ” stiuta si strabatuta, dar parerea mea e ca pana in luna iunie se merita umblat prin acele paduri, dupa aceea devin tenebroase iar verdele nu mai e verdele crud din aprilie-mai. Nici toamna culorile nu sunt asa grozave fata de alte paduri. Interesant e si in martie, cand poti vedea cu natura se trezeste din nou la viata. (Eu cred ca anul acesta in prima jumatate a lunii mai o sa ajung pe acolo.)

22. pablo April 14, 2010 5:23 pm

am auzit si eu recent de aceasta a 2-a delta foarte aproape de bucuresti si probabil cel mai sigur daca vremea permite sa ajung la un gratarel acolo in acest weekend

23. ciprian teodorescu May 13, 2010 12:12 am

cercetez zona de un an de zile iar in aceasta perioada am fost de 14 ori.putem ajunge la Comana si cu microbuzele care pleaca de la capatul tramvaiului 25,repere fiind celebrele “palate” ale tiganilor.microbuzul pleaca din ora in ora,incepand cu ora 7 dimineata si costa 6 lei.prima data am fost in iunie 2009,nerabdator sa vad asa numita delta.datorita cocalarilor care puneau aici manele si aruncau peturi si alte gunoaie,nu am mai venit in zona “deltei” si nici la”fantana cu nuc”.Ii multumesc Domnului,padurea e mare aici si poti cerceta in liniste biodiversitatea creata de natura.

24. AdinA June 4, 2010 10:12 pm

hey! ca sa nu va mai plangeti ca va stricati masinile…..se poate ajunge cu bicicleta!!!
    ;)

25. dan ciprian bogdan July 13, 2010 5:52 pm

da domnule bobeica chiar as vrea sa mai merg in zona aia daca doriti astept pe mail un raspuns nu stiu daca am nimerito dar cred ca ati fost profesorul meu de geografie

26. ioan h August 7, 2010 6:12 pm

Se poate ajunge acolo si cu ratb-ul :)

27. DeNiS September 7, 2010 9:46 pm

Da este foarte frumos acolo eu ma duc saptamanal in interes de serviciu, cu prilejul asta fac si putin turism dar chestia e ca drumul este foarte prost dar asa e romania, nu stim sa ne valorificam bogatiile;)

28. DeNiS September 7, 2010 9:57 pm

Apropo de tren, calea ferata dintre giurgiu si bucuresti este cea mai veche din tara si gara de la giurgiu este prima gara din tara, tocmai de aceea vor sa o faca muzeu iar podul de la gradistea nu a cazut doar din cauza argesului, ci din cauza unor tampiti care au sapat nisipul si balastrul de la baza pilonului si sa nu uitam ca nici macar nu sau deranjat sa il demoleze de tot daramite sa il reconstruiasca , a ramas o ruina care reprezinta un perico permanent, asta este romania in care traim, ca bine le zice mircea badea;)

29. Monica October 2, 2010 12:06 pm

BUna,

Stie cineva daca exista si o posibilitate de a transporta bicicleta din Bucuresti pana acolo (fara a pedala pana acolo :D) ?

multumesc,
    Monica

30. Doru November 27, 2010 11:55 am

Am facut o plimbare cu bicicleta pana acolo pe 16 Nov. pentru a nu pierde una din ultimele zile frumoase din aceasta toamna. Am plecat dimineata din Bucuresti pe soseaua spre Giurgiu iar la Calugareni am facut la stanga spre Comana prin Banistari (drum destul de greu, neplombat de ani de zile, dar care totusi cu rabdare se poate face). Am ajuns la o manastire noua, in constructie (Delta Neajlovului) si apoi la Comana.
    Manastirea Comana mi’a placut( chiar daca acolo este clar ca mai sant necesar multi bani pentru restaurare).
    Monumentul este frumos, impunator, zona este si ea foate frumoasa ! Nu ma asteptam sa vad asa ceva atat de aproape de Bucuresti. Mi’am tras sufletul, am mancat ceva din rucsack si apoi am luat’o spre Bucuresti pe alt drum , bun de data aceasta, prin Gradistea- Adunatii Copaceni, si apoi am reintrat pe drumul national .
    Excursie frumoasa ,de o zi, nu foarte obositoare.
    V’o recomand !

31. cristina January 3, 2011 6:50 pm

va recomand sa va duce-ti la padurea comana pentru este foarte curat si aerul este foarte diferit ce cel din zona Bucurestiului.Stiu astea pentru ca acolo locuiesc bunicii mei si vara imi petrec vacanta mai mult pe acolo impreuna cu prieteni si caprioare.

32. Cos April 30, 2011 6:08 pm

Admin. parcului pt ce ia banii?! Am citit, pe un blog, ca si anul asta au dat foc baltii!!!
    Pe site-ul oficial nu-s in stare nici sa completeze datele evenimentelor (in tabelul gol, afisat), iar pdf-ul cu invitatia la Sarbatoarea Bujorului este (azi!) pt 2010!
    I-as da afara pe toti! Dar cine s-o faca – nici sefii lor n-au vreun respect pt mediu, sunt tot ca ei, doar la alt nivel!
    Pacat de tara asta!!!

33. xplorio April 30, 2011 7:48 pm

Cum adica dau foc baltii? Sa o ‘curete’ in bunul stil romanesc?

Doamne, pe ce lume traim?

34. Dada June 22, 2011 8:11 pm

Stiti cumva daca se poate pescui?

35. Adrian B August 5, 2011 5:18 pm

Salut tuturor, am fost eu zilele trecute acolo, si va pot spune ca este Trist,

Respectivele constructii au disparut, ai mai ramas 2-3 stalpi in apa care mai au cate o scandura subreda deasupra, in rest nimic din acele constructii…

Pacat de tot.

36. xplorio August 5, 2011 7:30 pm

Pacat. Tipic pentru multe altele din Romania… :(

37. Pingback : Plimbare?!
  38. cris July 7, 2012 12:53 pm

am citit pe website-ul lor cum ca se fac niste investitii pentru reabilitare/protejare? ar face bine sa!
    iar pentru a controla NESIMTIREA trebuie puse amenzi usuratoare. in Occident asa se face – principalul motiv pentru care e curat acolo nu e neaparat din cauza bunului simt din abundenta ci mai ales a fricii de amenzi
    Bineinteles ca si educatia conteaza dar amenzile sunt cele care tin in frau de cele mai multe ori tendinta de vandalizare