Cetatea Enisala (Heracleea). Fortareata genoveza de la Marea Neagra.

Daca ai intreba un roman ce fortarete genoveze avem in Romania, este foarte posibil sa nu primesti vreun raspuns. Si totusi, se pare ca genovezii au fost cei care au construit acum 700 de ani o fortareata pe unul dintre dealurile masive de calcar care strajuiesc lacul Razim, langa Babadag.

Cetatea Enisala, la malul lacului Razim

Cetatea are numele de Enisala (mai e numita Heracleea) si a fost ridicata pe vremea Imperiului Bizantin pentru a strajui centrul Dobrogei. Mai multe detalii istorice puteti gasi in linkurile de la sfarsit. Tot ce pot spune eu este ca ea are inca ziduri si turnuri care stau in picioare, si ca peisajul dimprejur iti taie rasuflarea.

Cetatea Enisala, vazuta dinspre Vest Dubla arcada, Enisala Cetatea Enisala, vazuta dinspre Est

Interesant este ca Enisala nu e singura constructie genoveza din Dobrogea, mai existand un zid genovez in Constanta, si o ruina a Cetatii de jos de la Harsova. Pe care o vom vizita cat de curand. Am si filmat la fata locului, asa ca voi reveni si cu un mic clip video. Pana atunci, descrierea obisnuita…

Cum ajungi la Enisala.

Simplu. Dinspre Navodari (Mamaia) o iei spre nord, catre Babadag. Dinspre Tulcea, o iei tot catre Babadag. Dinspre sud iti va lua maxim o ora, drumul e superb oricum.

De aici mergi spre Enisala si apoi, imediat dupa ce ai iesit din acel sat, faci stanga pe un drum de tara. Pe un copac de pe partea dreapta a drumului vei vedea si un indicator spre stanga, cu inscriptia “Spre Cetatea Heracleea”, care te va ajuta.

Pentru cei care vor un traseu de o zi: de la Bucuresti poti ajunge cel mai repede urmand traseul Medgidia, Mihail Kogalniceanu, Lumina, Babadag, sau daca vrei sa faci si un pic de off-road pe drumuri cu pietris, de la Kogalniceanu o poti lua spre nord, spre Targusor, si apoi spre Est, spre satul Gura Dobrogei. Evita cu orice pret insa breteaua Kogalniceanu-Salcioara, care e rupta rau.

Vei da de peisaje pustii, molcom asezate sub soarele torid, un amestec de calcaruri, grote, paduri de pini si campuri de maracini pe care nu il vei uita prea repede. De la Gura Dobrogei iesi apoi in DN 22 si urci frumusel la Babadag. Drumul dus-intors trece de 600 de km dar e o aventura de 1 zi de care iti vei aminti mereu.

Ce vezi la Enisala.

Intai de toate, cetatea. Intrarea se face oarecum prin spatele cetatii, taxa costa 2 lei de persoana, nu exista taxa suplimentara de foto/film, iar turul cetatii si imprejurimilor nu va dura mai mult de 40 de minute, max o ora. Dar in minutele alea vei ramane mut. Romantismul locurilor, in special daca vii mai spre apusul soarelui, este greu repetabil in Romania. Chiar si in mijlocul zilei, inaltimea apreciabila a cetatii fata de locurile dimprejur te va fermeca.

Cetatea Enisala, la malul lacului Razim Cetatea Enisala, la malul lacului Razim Cetatea Enisala, la malul lacului Razim

Cetatea Enisala, vedere dinspre Est Enisala. Turnul principal. Cetatea Enisala, zidul nordic

Zidurile se tin bine, arcadele si turnurile se ridica amenintatoare si dupa sute de ani, iar pozitia de belvedere care iti permite sa vezi roata inspre Lacul Razim, mare, Delta si Podisul Babadagului te va tintui locului pentru multa vreme.

In al doilea rand, poti cobori dealul si poti admira peisajul de delta de la baza lui. Cateva canale brazdeaza stufarisul, iar senzatia de inceput de lume te copleseste.

Cetatea Enisala, vedere spre Nord-Vest Cetatea Enisala, interior Cetatea Enisala, interior, vedere spre Sud

Cetatea Enisala, vedere spre Nord-Vest, din exterior Cetatea Enisala, la malul lacului Razim Cetatea Enisala, zidul interior

Zona e complet pustie, dar se pare ca nu va mai ramane mult timp asa, pentru ca in spatele cetatii, la baza dealului, se va pregati un port turistic.

Cetatea Enisala, vedere spre Est Cetatea Enisala, vedere prin poarta sudica Cetatea Enisala, interior

Nicio sansa insa ca lucrarile la acesta sa inceapa foarte devreme, asadar profita cat mai ai timp si mergi la Enisala!

De citit si: Istoria cetatii Enisala

De cazat, te poti caza la un hotel din Tulcea, pentru a putea explora apoi in voie zona.


Citeste si:

21 Responses to Cetatea Enisala (Heracleea). Fortareata genoveza de la Marea Neagra.

  1. Pingback: Xplorio.ro » Valul lui Traian. 1200 de ani de istorie

  2. Bogdan says:

    E pacat ca avem atat de multe locuri frumoase ca Dobrogea si ca nu sunt cunoscute.
    E bine ca nu sunt cunoscute pentru ca ar fi poluate cu gaze de esapament, manele si resturi de la gratarele concetatenilor nostri.
    E pacat ca nu sunt promovate pentru ca oamenii acestor zone raman intr-o perpetua saracie.
    E bine ca se doreste constructia unui port turistic in zona.
    E pacat daca se va construi pentru ca magia acestor locuri va fi invadata de kitch si de spoiala comerciala pseudoturistica.
    E pacat ca avem o tara atat de frumoasa dat atat de invadata de incultura, mitocanie si lipsa de educatie!

  3. xplorio says:

    Bogdane, ce-as da sa n-ai dreptate…!

  4. Leo says:

    Bogdane, din pacate ai dreptate in ce priveste incultura si mizeria din tara noastra ; am fost de curind la cetatea de la Enisala si deja era un morman de gunoaie in incita acesteia
    Sa speram ca nu va ramane acolo…poate
    Locul , frumusetea peisajului si naturaletea lui sunt magice
    Ar trebui sa invatam sa avem mai mult respect pentru istorie si nu este un caz singular
    Piciorul podului de la Severin, vestitul pod al lui Apolodor este napadit de Pet-uri de plastic
    Generatiile de astazi nu merita frumusetea acestei tari si nici istoria ei

  5. watches says:

    peisajul este superb chiar daca din cetate nu a mai ramas multe

  6. KCINORI says:

    Acum au asfaltat drumul care duce la cetate. Nu este mizerie, doar schelele ale metalice mai derajeaza aparatului foto …

  7. Pingback: Enisala (Heracleea) | Blogul lui Bobby Voicu - alpha beta version

  8. teo says:

    salut,
    intre duavatul de sus si murighiol la jumatatea drumului e o cetate getodaca si romana.
    E PE PARTEA DE NORD A DRUMULUI LA JUMATE. VIZIBILA DIN GOOGLE EARTH. E O CETATE PORT LA VECHEA DUNARE. ARE UN PORT PREZERVAT SUPERB.
    THEO

  9. La Enisala restaurarea cetatii nu a fost finalizata. Motivul? Lipsa fondurilor. Acesta este motivul pentru care acele schele metalice au ramas la fata locului.

  10. Enisala-Cetatea Medievala
    Pe Dealul Cetatii, care domina zona lacurilor Razim si Babadag, se afla ruinele fortaretei medievale Yeni-Sale (Enisala, Enisala, Heraclee sau Heraclia).
    Cetatea fost construita cu scop militar si de supraveghere a drumurilor de pe apa si uscat, in a doua jumatate a secolului al XIV-lea, de catre o autoritate care era interesata de zona de la Gurile Dunarii. Pe baza tehnicilor constructive, a materialului arheologic si a realitatilor istorice s-a emis ipoteza ca singurii interesati de ridicarea unei cetati situata in cadrul sistemului de fortificatii din nordul Dobrogei, cu orientare spre mare, pentru controlarea traficului naval, erau negustorii genovezi, care dispuneau de mari sume de bani castigate din comert si care erau detinatorii monopolului navigatiei pe Marea Neagra.
    Cetatea are un plan poligonal neregulat, care urmeaza sinuozitatile masivului de calcar jurasic pe care este amplasata. Zidurile de incinta, turnurile si bastioanele se pastreaza in unele puncte pe o inaltime de 5-10 m. Atrage atentia, ca element arhitectonic deosebit, bastionul portii principale, cu arcada dubla, de origine orientala, intalnita frecvent in evul mediu si utilizata de constructorii bizantini la diverse edificii din Peninsula Balcanica si Tarile Romane – Cetatea Neamtului, biserica Sf. Nicolae Domnesc de la Curtea de Arges si la bisericile moldovenesti ctitorite de Stefan cel Mare.
    Intre 1397-1418, in timpul domniei lui Mircea cel Batran, cetatea a facut parte din sistemul defensiv al Tarii Romanesti. Dupa cucerirea Dobrogei de catre turci la 1419/1420 aici a fost instalata o garnizoanamilitara otomana.
    Ulterior, datorita inaintarii stapanirii turcesti dincolo de Gurile Dunarii, pana la Cetatea Alba si Chilia (1484), si ca urmare a formarii cordoanelor de nisip ce separa lacul Razim de Marea Neagra, cetatea a fost abandonata.
    Situl istoric a fost inclus intr-un amplu proces de restaurare si introdus in circuitul turistic. Detalii privind vizitarea obiectivului pot fi obtinute la Muzeul de Istorie si Arheologie Tulcea; tel. 0240 513626

    http://www.icemtl.ro

  11. Pingback: Trasee de weekend. Sau de mini-vacanta. « Xplorio.ro

  12. Privelistea iti taie rasuflarea intr-adevar. Iar asfaltarea drumului pana acolo m-a facut sa ma simt ca in afara.

  13. xplorio says:

    Tu vorbesti serios? S-a asfaltat drumul?

  14. Pingback: Cetatea Enisala (Heracleea) « Rzvdaniel's Blog

  15. Madalina says:

    Intr-adevar, nu stiam nici eu ca s-a asfaltat. Am fost vara trecuta (2009) si drumul nu era nici pe departe asfaltat. Ba din contra…

  16. stefan says:

    Am facut armata la BIM (localnicii stiu despre ce vorbesc) si am avut ocazia sa trec f. des pe acolo. Din pacate, din 1993 de cand m-am liberat, datorita distantei mari care ma separa de acele locuri (locuiesc in Brasov), nu am mai ajuns pe acolo.Insa, din amintiri sincer va spun ca am ramas cu sufletul acolo, in zona Sinaiei Dobrogei, iar imaginea cetatii in rasarit de soare…ceva de vis!Multumesc pentru postare a pozelor, imi rascolesc amintiri f. frumoase! Sa aveti sanatate si sa pastrati locurile mai ales cele istorice, asa cum sunt si sa dam o mana de ajutor la conservarea si reconstructia acelora care se mai pot salva!

  17. @Madalina dovada asfaltari o gasesti aici: http://blog.noviodunum.ro/?p=307. Cu toate ca mie nu imi place ce s-a facut acolo, este un pas inainte …

    P.S. Nu a existat in Dobrogea o fortareata/cetate cu numele Heracleea. Chiar daca exista un indicator, numele cetatii de la Enisala cu siguranta a fost altul – Pambola, Bambola in portulane genoveze; Yeni-Sale in cronici turcesti.

  18. Pingback: Dobrogea – episodul 3: nordul salbatic « Arhiva de geografie

  19. Pingback: Kataweb.it - Blog - Il mio weblog Aromuno » Blog Archive » I genovesi nella Romania medioevale

  20. Sper sa ajung pe acolo, descrierea ta e incitanta…

  21. Oana says:

    Nu exista in Constanta nici un zid genovez ci doar un far care se afla langa cladirea Comandamentului Marinei situata in Portul Tomis.

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.