13 dintre cele mai spectaculoase gari ale lumii

Desi in ultima vreme, o prima tangenta a calatoriilor noastre o au mai degraba cu aeroporturile, garile raman totusi in continuare elementul romantic si plin de poveste ale oraselor.
M-am straduit sa ma limitez la doar 13 (sic!) de gari superbe pe care le putem vedea intr-un tur de lume, lasandu-va pe voi sa vi le alegeti pentru urmatoarea vizita 🙂

Gara KANAZAWA, Japonia

Sursa.

Ridicata intr-un cartier al gheiselor si samurailor, arhitectura ultra-moderna a garii Kanazawa contrasteaza puternic cu formele traditionale ale gazdei sale.

Plasata intr-un loc istoric cu greutate culturala – intr-un cartier al gheiselor si samurailor, gara Kanazawa, Japonia, data in folosire recent, in 2005, a a fost deopotriva laudata si criticata din cauza contrastului dintre arhitectura ultra-moderna a statiei – intr-o combinative de lemn, sticla si otel – cu formele traditionale ale cartierului japonez care o gazduieste. In exteriorul cladirii, calatorii sunt intampinati de o fantana futurista care afiseaza digital, ora.

Gara KAZANSKY, Rusia

Sursa

Gara Kazansky reprezinta extremitatea de vest a caii ferate Trans-Siberiene și este, de altfel, si cea mai mare gară din Moscova.

Moscova, ca multe dintre orasele Rusiei, ne-a obisnuit cu arhitectura coplesitor de ornamentata, astfel ca nici gara Kazansky nu reprezinta o exceptie. Stilul sau architectonic este o combinatie de detalii specifice Kremlinului si stilului Art-Nouveau, cu un interior roccoco. Gara Kazansky este extremitatea de vest a caii ferate Trans-Siberiene și este, de altfel, si cea mai mare gară din Moscova.

Gara DUNEDIN, Noua Zeelanda

Sursa foto

Gara Dunedina fost construita in 1906 în stil flamand renascentist, cu vitralii si elemente distinctive din bazalt inchis si piatră albă de Oamaru, granit roz și acoperiș din teracotă.

Pitoreasca Gara Dunedin a adus arhitectului sau, George Troup, titlul de cavaler (din partea regelui) si porecla de “Gingerbread George” (din partea neozeelandezilor).
A fost construita in 1906 în stil flamand renascentist, cu vitralii si elemente distinctive din bazalt inchis si piatră albă de Oamaru, granit roz și acoperiș din teracotă cu sindrile aduse din Marsilia. Statia gazduieste totodata si singurul muzeu de sport din Noua Zeelanda.

Gara HAYDARPASA, Turcia

Sursa foto.

Gara Haydarpasa, cocotata pe malurile Bosforului, a fost finalizata in 1909 si arata destul de european datorita arhitectilor germani care au raspuns de conceptul ei.

Gara Haydarpasa din Istanbul este cocotata pe malurile Bosforului, în cartierul Kadikoy. Constructia neo-clasica a fost finalizata in 1909 si arata destul de european datorita arhitectilor germani care au raspuns de conceptul ei. Acestia au angajat pietrari germani si italieni pentru sculptura in piatra, iar rezultatul e fabulos.

Gara SIRKECI, Turcia

Vedere de interior a garii Sirkeci, Istanbul. Sursa foto.

Vedere de interior a garii Sirkeci, Istanbul. Aceasta a fost inaugurata în 1890 ca terminal al Orient Expressului venit dinspre Paris.

Ramanem tot in Istanbul unde, in apropiere de spectaculosul palat Topkapi, a fost inaugurata în 1890 Gara Sirkeci, ca terminal al Orient Expressului venit dinspre Paris. Statia imbina elemente Art-Nouveau cu detalii arhitecturale otomane, vitralii si fatada de caramida cu piatra. Tot aici pot fi admirate dotarile moderne de incalzire si de iluminat de la acea vreme. Desi vechea intrare nu mai este folosita, trenurile continua sa treaca prin statie.

Gare de LYON, Franta

Sursa foto.

Multe plecari din Gara Lyon sunt destinate calatoriilor de-a lungul Rivierei franceze, cu opriri in Nisa, Monaco si alte destinatii celebre aflate de-a lungul coastei.

Gare de Lyon este una dintre cele mai faimoase si cunoscute constructii pariziene atat pentru frumusetea originala cat si pentru opulentul sau restaurant ‘Le Train Bleu’, care a gazduit personalitati precum Salvador Dalí, Coco Chanel, Brigitte Bardot si Jean Cocteau.
Gare de Lyon este punctul de oprire al trenurilor sosite dinspre sudul si estul Frantei, dar si dinspre Elvetia, Italia, Germania, Spania. Multe plecari de aici sunt destinate calatoriilor de-a lungul Rivierei franceze, cu opriri in Nisa, Monaco si alte destinatii celebre aflate de-a lungul coastei.

Gara UNION, Washington

Sursa Foto

Union Station reprezinta un punct de atractie alaturi de monumente precum Curtea Suprema, Galeriile de Arta, Memorialele Lincoln si Jefferson.

Union Station este una dintre piesele de rezistenta ale orasului Washington, a carui arhitectura a fost inspirata de o serie de stiluri architecturale – vezi elemente clasice care includ Arcul lui Constantin la exterior si spatiile boltite de la interior similare Bailor lui Diocletian, inscriptii de piatra si sculptura alegorica in stil Beaux-Arts. Sunt folosite din plin materiale scumpe precum marmura, frunze de aur, si granit alb.
Tot aici se gasesc si sase statui colosale care reflecta miscarea americana ‘renanscentista’: Prometeu, Thales, Themis, Apollo, Ceres si Arhimede. Un punct de atractie il reprezinta si apartamentul rezidential (ocupat acum de un restaurant) care imita forma Biroului Oval si ai carui pereti, desi par a fi acoperiti cu piele si mahon, in realitate sunt fresce.

Gara CHHATRAPATI SHIVAJI, India

Istorica gara Chhatrapati Shivaji, declarata Patrimoniu UNESCO, este un simbol al Mumbaiului. Cunoscută initial sub numele de Victoria Terminus

Istorica gara Chhatrapati Shivaji este un simbol al Mumbaiului, aici contopindu-se stiluri de arhitectura a doua culturi complet diferite.

Istorica gara Chhatrapati Shivaji, declarata Patrimoniu UNESCO, este un simbol al Mumbaiului. Cunoscută initial sub numele de Victoria Terminus, gara a fost proiectata de arhitectul britanic Frederick William Stevens in onoarea Reginei Victoria, imparateasa Indiei. Constructia a durat 10 ani, fiind finalizata in 1888, si a contopit, intr-un impozant stil gotic-victorian, stiluri a doua culturi total diferite – cel occidental, dar si cel indian, ducand la o stranie arhitectura cu iz de palat indian. Printre elementele sculptate ale garii se disting leul care reprezintă Anglia, si tigrul care reprezinta India. Trei milioane de navetisti trec prin statie in fiecare zi, trenurile terminalului conectand Mumbai cu suburbiile sale.

Gara ATOCHA, Spania

Sursa foto.

Gara Atoha a fost prima si cea mai mare statie de tren din Madrid, inaugurata in 1851. Astazi este un loc de intalnire foarte exotic datorita gradinii tropicale amenajate.

Gara Atoha a fost prima si cea mai mare statie de tren din Madrid, fiind inaugurata in 1851. Cand un incendiu a distrus-o, arhitectul Alberto de Palacio Elissagne, ajutat si de Gustave Eiffel, a proiectat o noua statie, superba. Cu elemente de fier forjat, cum altfel?
Astazi ne intampina o luxurianta gradina tropicala aflata intr-o aglomeratie de oameni, magazine si cafenele, gara Atoha devenind intre timp loc de intalnire, rolul de terminal preluandu-l un nou centru de tranzit modern, aflat langa ea.
Din pacate Gara Atoha se numara pe lista locurilor care au suferit in urma atentatelor teroriste (2004), aici aflandu-se astazi si un memorial de comemorare a victimelor.

Gara SAO BENTO, Portugalia

Sursa foto.

Ocupand locul unei foste manastiri, Gara Sao Bento din Porto farmeca prin picturile sale murale care infatiseaza, in culori de albastru si alb, scene din istoria Portugaliei.

Ocupand locul fostei manastiri Saint Bento de Ave-Maria, Gara Sao Bento din Porto te farmeca prin picturile sale murale care infatiseaza, in culori de albastru si alb, scene din istoria Portugaliei. Artistul Jorge Colaco a lucrat la aceasta capodopera interioara nu mai putin de 14 ani, folosind peste 20.000 de placi ceramice cu vitraj. Exteriorul a fost inspirat de arhitectura pariziana si a inclus o mansarda si o fatada de, de aceste lucrari raspunzand arhitectul Marques da Silva. De la Porto, intr-o plimbare scurta cu trenul, se poate opri la Coimbra unde se afla una dintre cele mai uimitoare biblioteci din lume, Biblioteca Joanina.

Gara GRAND CENTRAL, SUA

Sursa foto.

Grand Central Terminal este una dintre cele mai fascinante destinatii turistice ale New York-ului, purtandu-si pasagerii si turistii nu doar in spatiu, ci si in timp.

Gara Grand Central din New York isi traieste suta de ani proaspat implinita la fel de frumos ca in anul constructiei sale – 1913. Si astazi i se pot admira plafonul cu pictura murala ce aduce cerul deasupra pasagerilor, arcadele de gresie, ghiseele de bilete cu iz de centenar si candelabrele care se pastreaza la fel de magnifice ca in anii tineretii lor.
Este una dintre cele mai fascinante destinatii turistice ale New York-ului, care isi poarta pasagerii si turistii nu doar in spatiu, ci si in timp.

Gara ST. PANCRAS INTERNATIONAL, Marea Britanie

Sursa foto.

Constructia Garii St. Pancras a durat 20 de ani, iar atunci cand a fost finalizata in 1868, era cel mai mare spatiu inchis din lume. 

Gara St. Pancras International din Londra intampina oameni veniti din toata Marea Britanie, dar si din Franta, Belgia si restul Europei, cu trenurile Eurostar. Constructia ei a durat 20 de ani, iar atunci cand a fost finalizata in 1868, era cel mai mare spatiu inchis din lume. Fatada din caramida rosie, in stil gotic, ramane un testament al stilului victorian.

Gara ANTWERP CENTRAAL, Belgia

Sursa foto.

Finalizata in 1905, gara Antwerp a fost construita in stil neo-baroc, cu o abundenta de marmura si piatra.

Regele Leopold al II-lea nu a crutat nici o cheltuiala pentru construirea Garii Centrale Antwerp. Finalizata in 1905, gara a fost construita in stil neo-baroc, cu o abundenta de marmura si piatra. Nelipsitul ceas al garii este probabil primul indiciu al frumusetii acestei constructii. Astazi gara Antwerp este un superb punct de conectare intre Amsterdam, Paris si Lille.

Citeste si:

2 Responses to 13 dintre cele mai spectaculoase gari ale lumii

  1. marian says:

    chiar ieri am avut ocazia sa merg cu trenul din timisoara in drobeta turnu severin. gara din timisoara inaugurata in 1857 a ajuns in 2015 o gara cu termopane de prost gust si mizerie cat cuprinde:( Cat despre gara din drobeta turnu turnu severin, data in folosinta in 1877, gara care privita de sus avea forma unei locomotive cu abur a ajuns o gara moderna, moderna in sensul ca nu au mai avut timp pentru terminarea liftului si pur si simplu l-au desenat 🙂

  2. admin says:

    Gand la gand, Marian!
    Pe cand pregateam articolul, ma gandeam sa inserez si o gara din Romania. Apoi mi-am dat seama ca s-ar face comparatii si n-ar fi deloc avantajos. Asa ca mi-am propus ca urmatorul material sa il dedic special garilor noastre vechi din Romania. Am scanat in minte cele vazute si am realizat ca in primul rand sunt complet neglijate – unele chiar abandonate, iar altele, asa cum ai spus si tu, jenant renovate, de-ti sangereaza inima in tine de durere vazandu-le. Ca sa nu mai spun ca, pentru a se ajunge la ele cu masina… traiesti o aventura in sine. Nici macar nu le-as putea recomanda ca directie pentru obiectiv turistic. Of.

Leave a Reply

Please use your real name instead of you company name or keyword spam.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close